Vanlige spørsmål om bytte til ny mobiloperatør Telia

Fra IThjelp

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 11.01.2019 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Universitetet i Bergen har sammen med resten av universitets- og høyskolesektoren i Norge inngått avtale med Telia om mobilabonnement. Det betyr at alle mobilabonnementer som UiB eier og betaler for, skal overføres (porteres) fra Telenor til Telia.

Les mer om dette på siden UiB bytter mobiloperatør til Telia.

Hvem skal bytte mobiloperatør?

Alle mobiltelefon- og mobildata-abonnementer som eies og betales av UiB, både de som bare brukes på arbeid og de som har (privat) mobiltelefon dekket av arbedsgiver. Hvis du er i tvil om det gjelder for ditt mobilabonnement kan IT-avdelingen sjekke det.

Hvorfor må vi bytte mobiloperatør?

Den tidligere avtalen med Telenor utløp. Uninett har på vegne av sektoren gjennomført en tilbudskonkurranse i henhold til reglene for offentlige anskaffelser. Telia hadde det beste tilbudet.

Hvordan foregår byttet?

Du får et nytt SIM-kort gjennom ditt institutt/avdeling. Du må selv bytte SIM-kort i mobiltelefonen din på porteringstidspunktet, som du får opplyst på forhånd (SMS sendes til deg).

SIM-kortet plasseres i din nåværende telefon. Du må derfor passe på å ha det nye Telia SIM-kortet tilgjengelig på porteringstidspunktet slik at du får byttet kort til riktig tid.

Hva må jeg gjøre?

Du får et nytt SIM-kort gjennom ditt institutt/avdeling. Du må selv bytte SIM-kort i mobiltelefonen din på porteringstidspunktet, som du får opplyst på forhånd (SMS sendes til deg).

SIM-kortet plasseres i din nåværende telefon. Du må derfor passe på å ha det nye Telia SIM-kortet tilgjengelig på porteringstidspunktet slik at du får byttet kort til riktig tid.

Vil BankID på mobil fortsatt virke?

Det nye SIM-kortet støtter Bank-ID. Bank-ID på mobil er knyttet mot SIM-kortnummeret, du må derfor endre dette til det nye kortet. Husk din kodebrikke på porteringstidspunktet. Les mer på https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang og https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/

Om du ikke har kodebrikke for Bank-ID, bestill dette i dag så har du det klart til porteringstidspunktet.

Hva er "portering"?

Selve operasjonen som overfører abonnementet fra en operatør (Telenor) til en annen (Teila)er det vi kaller "portering".

Kan noe bli slettet eller forsvinne fra min mobil?

Sannsynligvis ikke. Det er teknisk mulig å lagre kontakter, SMS og i prinsippet andre data på SIM-kortet, men det er nå svært uvanlig at det gjøres. Hvis du vet eller tror at du har kontakter lagret på SIM-kortet bør de overføres til et annet lagringssted, helst din UiB-konto eller en annen kontosom synkroniseres. Dermed vi du alltid ha kontaktene selv om du skulle miste mobiltelefonen.

Trenger jeg å installere noen ny app på telefonen?

Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenester fra din tidligere operatør ("Mitt Telenor" og "Mobilt Bedriftsnett").

For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:

MittTeliaLogo.png Mitt Telia

Mitt Telia gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata.

TeliaBedriftsnettLogo.png Telia Bedriftsnett

Telia mobilapplikasjon som gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon.

Hvor kan jeg få hjelp?

Telia vil etter avtale være representert på porteringsdagen og kan gi hjelp.

Du kan også kontakte Telia på:

Telefon: Telia B2B Customer Support, tlf. 05051

Chat og e-post: https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt

Eller du kan kontakte brukerstøttesenteret BRITA som vanlig.

Hva gjør jeg med det gamle (Telenor) SIM-kortet?

Ta gjerne vare på det noen dager dersom det mot formodning skulel vises seg at data er lagret på det. Deretter kan du brekke det i stykker og kaste det som restavfall.


Telia-mobil-r.png