|
|
Linje 8: |
Linje 8: |
| * Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde. | | * Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde. |
|
| |
|
| = Opprette et prosjekt =
| |
|
| |
|
| Brukere som er tildelt rollen ''systemansvarlig'' vil kunne opprette nye prosjekter i sin del av prosjekt-treet. IT-avdelingen vil kunne delegere rollen som systemansvarlig til andre i organisasjonen dersom det er ønskelig. Dersom du ikke har en lokal systemansvarlig vil du kunne få opprettet prosjekt ved å melde inn en sak til http://bs.uib.no og forklare behovet.
| |
|
| |
| [[Bilde:redmine_nav3.png]]
| |
|
| |
| Når en oppretter et prosjekt blir en bedt om å fylle ut noen verdier
| |
|
| |
| * Navn
| |
| * Underprosjekt til
| |
| * Beskrivelse
| |
| * ''Identifikator''
| |
| * Hjemmeside
| |
| * Offentlig
| |
|
| |
| og en kan også velge
| |
|
| |
| * Moduler
| |
| * Sakstyper
| |
|
| |
| Les dokumentasjonen under og fyll inn hver av disse innstillingene. Alle unntatt feltet for ''identifikator'' kan også endres på senere tidspunkt.
| |
|
| |
| = Innstillinger for prosjekt =
| |
|
| |
| Disse instillingene kan settes per prosjekt.
| |
|
| |
| === Navn ===
| |
|
| |
| Prosjektets navn
| |
|
| |
| === Underprosjekt til ===
| |
|
| |
| Velg enheten hvor prosjektet hører til
| |
|
| |
| [[Bilde:redmine_nav4.png]]
| |
|
| |
| === Beskrivelse ===
| |
|
| |
| En kort setning som beskriver prosjektet. Beskrivelsen blir synlig i prosjektoversikten.
| |
|
| |
| === Identifikator ===
| |
|
| |
| En unik identifikator som blir en del av nettadressen til prosjektet. Id kan ikke endres etter at prosjektet er oppretta. Det er utformet et [[Redmine-id|forslag til en standard for identifikatorer]] men denne er ikke foreløpig tatt i bruk.
| |
|
| |
| === Hjemmeside ===
| |
|
| |
| Referanse til en ekstern hjemmeside, dersom det er aktuelt
| |
|
| |
| === Offentlig ===
| |
|
| |
| Å sette et prosjekt som offentlig gjør det mulig for ''alle brukere ved UiB'' å lese innholdet. Dersom man fjerner denne innstillingen blir prosjektet lukket. I et lukket prosjekt vil kun de som har fått tildelt roller i systemet ha tilgang. Et lukket prosjekt vil ikke være synlig eller tilgjengelig for noen andre enn disse.
| |
|
| |
| I [http://www.uib.no/ledelsen/sentrale-utvalg/arbeidet-med-strategisk-plan-2011-2015/arbeidsgruppens-forslag utkast til ny strategiplan for UiB] punkt 4.4 legges det spesiell vekt på åpenhet.
| |
|
| |
| IT-avdelingen anbefaler at man benytter åpne prosjekter så langt det er praktisk mulig.
| |
|
| |
| == Moduler ==
| |
|
| |
| Velg moduler du vil aktivere for dette prosjektet
| |
|
| |
| Følgende moduler er tilgjengelig:
| |
|
| |
| * Sakssporing : gir saksporing funksjon under “oversikt”
| |
| * Tidssporing: gir “Time tracking funksjon til hver enkel sak.
| |
| * Nyheter: gir funksjonalitet for å publisere nyheter om prosjektet
| |
| * Dokumenter: gir dokumenter funksjonen
| |
| * Wiki: gir wiki funksjonen
| |
| * Forumer: gir forumer funksjonen
| |
| * Kalender: gir kalender funksjonen
| |
| * Gantt: gir Gantt funksjonen
| |
|
| |
| == Medlemmer ==
| |
|
| |
| For å gi prosjektdeltakerne tilgang må du knytte dem til prosjektet som ''medlemmer''. Alle prosjekter som en bruker er medlem av vil bli synlig i brukerens nedtrekksliste øverst til høyre på nettsida.
| |
|
| |
| === Legge til brukere og tildele roller ===
| |
|
| |
| Det finnnes et eget dokument som beskriver [[Redmine-roller|rollene i Redmine]]
| |
|
| |
|
| = Referanser = | | = Referanser = |