Ofte stilte spørsmål om tilgang: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 23: Linje 23:
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


'''Problem: Jeg har glemt Oracle passordet mitt.'''
Løsning: Ring OF brukerstøtte på 83500.


'''Problem: Jeg vil endre passordet mitt i Windows / Unix.'''
==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Løsning: SEBRA
Ring OF brukerstøtte på 83500.


'''Problem: Jeg trenger tilgang til OF / FS'''
Løsning: Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


'''Problem: Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)'''
==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
Løsning: For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].
 
 
==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
 
 
==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).


Alle data skal lagres på server!  
Alle data skal lagres på server!  
- Der tar vi backup.  
- Der tar vi backup.  
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.  
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.  
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.  
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.  


Linje 48: Linje 48:
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


'''Problem: Jeg trenger tilgang til internett hjemmefra'''
Løsning: Ventelo er vår leverandør nå.


Men det er fortsatt mulig å benytte: ISDN(digitale) og/eller MODEM(analoge) oppringttjenester.Telefonnummer til tjenesten er 55584000 for studenter og ansatte. Mer info
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Sjekk siden [ADSL].
 


'''Problem: Jeg trenger hjemmekontor løsning'''
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Løsning: Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.  
Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.  



Sideversjonen fra 23. feb. 2010 kl. 10:03


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?

Søknad om brukerkonto skal gjøres via SEBRA. Les mer informasjon om brukertilganger på denne siden.


Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke? Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ring OF brukerstøtte på 83500.


Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?

Passordet endrer du i systemet SEBRA.


Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?

Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?

For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server! - Der tar vi backup. - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for. - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering. - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Hvordan får jeg internett hjemme?

Sjekk siden [ADSL].


Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?

Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen. Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.


Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/

(Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)

Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.

Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min. Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.

Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet? Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".

Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords

Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen. Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).