|
|
(11 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[en:Status service delivery]] | | [[en:Status service delivery]] |
|
| |
|
| '''Pga den pågående arbeidskonflikten blandt de statsansatte er bortimot halve IT-avdelingen tatt ut i streik. Så lenge streiken pågår må følgene tjenester betraktes som ustabile eller utilgjengelig:''' | | '''Streiken som bl.a. har rammet IT-avdelingen er nå avsluttet. Det arbeides med å komme tilbake til normal driftssituasjon''' |
| | |
| | ''' The strike has ended, and we are returning to normal operating conditions''' |
|
| |
|
|
| |
|
Linje 7: |
Linje 9: |
| <div class="uib-box"> | | <div class="uib-box"> |
| ==Tjeneste status== | | ==Tjeneste status== |
| * Tors 31. Mai 20:10<br />'''Stans i mottak av e-post''' | | * Lør 2. jun 11:05<br />'''E-post leveres til mottakere''' |
| **UiBs inngående e-post har dessverre stoppet opp pga et serverkræsj. Problemet er relatert til serveren som kjører e-post systemet.
| | **E-post systemet leverer nå e-post til sluttbruker |
| **Ansatte som bruker Outlook (og har Exchange konto her ved UiB) kan fortsatt sende og motta e-post mellom andre Outlook/Exchange brukere internt på UiB.
| |
| **Andre vil ikke motta e-post
| |
| **E-post til brukere ved UiB blir, inntil videre, lagt i kø og leveres til mottaker når e-post systemet igjen er oppe og i normal drift.
| |
| **Avsender av e-post til UiB vil, etter 24 timer, få beskjed om at e-posten ikke er levert til mottaker.
| |
| **Vi har tidligere søkt om dispensasjon for å opprettholde e-posttjenesten men denne er avslått fra organisasjonene både lokalt og sentralt.
| |
| **Til informasjon er vi i ferd med å etablere kontinuitetsløsninger for både e-post og andre viktige tjenester ved UiB. Disse vil bli satt i produksjon i løpet av sensommer og høst i år og tjenestene vil bli kjørt hhv fra vår nye datahall i Realfagsbygget og Nygårdsgaten 5. Da vil tjenestene våre være mer robust mot hendelser som nevnt over.
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Ons 30. Mai 13:40<br />'''Ingen meldinger fra SEBRA'''
| |
| **Pga problemer med utsending av e-post vil meldinger fra Sebra (Sentral brukeradministrasjon) ikke bli sendt ut | |
| **Godkjennere får ikke e-post varsel om nye søknader
| |
| **Brukere får ikke varsel om passord-endring/fornying
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Ons 30. Mai 09:30 <br />'''Server NTURT er tatt ned'''
| |
| **NTURT monterer hjemmekataloger for endel brukere
| |
| **Disse brukerne vil ikke lenger ha tilgang til sin hjemmekatalog
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Tirs 29. Mai 10:00 <br />'''Hjemmekataloger for endel brukere er ustabil'''
| |
| **Hjemmekatalogen vil periodisk falle ut for mange brukere.
| |
| **Spesielt gjelder dette Linux brukere, men Windows og Mac brukere vil også kunne oppleve problemer
| |
| **Dette påvirker igjen mottak av e-post, som derved vil opptre ustabilt.
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Tirs 29. Mai 09:50 <br />'''Webmail er ustabil'''
| |
| **Endel brukere vil kunne oppleve at webmail.uib.no er utilgjengelig som følge av ustabilitet på endel hjemmekataloger
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Søndag 28. Mai 20:49 <br />'''Deler av e-post systemet er nede'''<br /> [Oppdatert 29. Mai 09:50]
| |
| **Mange brukere får ikke sendt ut e-post fra UiB.
| |
| **Brukere med Thunderbird, Mac og Linux brukere som ikke benytter Exchange vil oppleve problemer
| |
| **Scanning fra Pullprint systemet fungerer ikke
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| * Fredag 25. Mai 11:30 <br /> '''Backupanlegger stanset pga driftsavvik'''
| |
| **Det vil ikke bli kjørt backup av brukeres hjemmekataloger, fellesområder mv
| |
| **Det er ikke mulig å hente ut filer fra backup anlegget
| |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| '''Generelle kommentarer:''' | | * '''Planlagt vedlikehold: Vedlikehold på telefonsentralen''' |
| ---- | | **Første lørdag i måneden er fast endringsdag for UiBs IT-avdelingen. Lørdag 2. juni fra 10:00 er det planlagt vedlikehold på telefonsentralen. Arbeidet vil pågå i flere timer men vil ferdigstilles lørdag ettermiddag. Mens arbeidet pågår vil ingen fasttelefoner virke. |
|
| |
|
| Ca. halvparten av arbeidsstyrken ved IT-avdelingen er tatt ut i streik etter bruddet i meglingen for de statsansatte. Arbeidsnedleggelsen kan ramme drift og vedlikehold av sentrale tjenester ved IT-avdelingen. Så lenge systemene fungerer vil ikke UiB-ansatte og studenter merke noe umiddelbart. Men IT-avdelingen har redusert kapasitet og er ikke i stand til å vedlikeholde tjeneste i samme grad som under vanlige omstendigheter. En bør derfor ikke regne med at tjeneste vil fungere som normalt før etter streiken.
| | Mobiltelefoner er ikke påvirket og det er ikke planlagt arbeid på andre IT-systemer |
|
| |
|
|
| |
|
| Brukerstøttesenteret BRITA er, i denne omgang, rammet av streiken i moderat grad, men det vil kunne oppstå noe ventetid pga redusert bemanning. På bakgrunn av bemanningssituasjonen vil senteret kunne være ubemannet i tidsrommet mellom 15:00 og 15:45.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| Hvis du har spørsmål utover dette kan du kontakte brukerstøttesenteret BRITA på (555) 84700. | | Hvis du opplever manglene eller feil på tjenester, vennligst kontakt BRITA på(555) 84700. |
|
| |
|
|
| |
|
Linje 82: |
Linje 33: |
| ==Status service delivery== | | ==Status service delivery== |
|
| |
|
| * Thur May 31 - 20:20 <br />'''External e-mails can not be recieved''' | | * Sat Jun 02st - 11:10<br />'''E-mail system up and running''' |
| **Due to a server failure, incomming e-mails will not be recieved and delivered to users | | **The E-mail system is now back in operation |
| **Outlook users (with an UiB Exchange account) can still send and receive e-mail from other UiB internal Outlook/Exchange users
| |
| **E-mail to users at UiB is, for now, queued and will be delivered to the recipient when the e-mail system back in normal operating condition.
| |
| **The sender of the an e-mail to users at the University of Bergen, will after 24 hours recieve a message telling that the e-mail was not delivered to the recipient.
| |
| **This also affects all incoming and outgoing e-mails from linux clients and other clients using /var/mail
| |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| * Wed May 30 - 13:40 <br />'''No messages from SEBRA ''' | | * '''Planned maintenance: Maintenance work on phone exchange''' |
| **Users will not recieve any messages (e-mails) from SEBRA, UiB's Central User Administration System | | **UiB's IT department use the first Saturday of each month for system maintenance. On Saturday 2nd of June starting at 10:00 we will perform maintenance on the phone exchange. Work will go on for several hours but will be finished on Saturday afternoon. While work goes on no landline phones will work. |
|
| |
|
| | Mobile phones are not affected and no work is planned on other IT systems. |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| * Wed May 30 - 09:30 <br />'''Server NTURT shutdown because of malfunction'''
| |
| **The server NTURT announce (mounts) home-directories for some users
| |
| **Home-directories mounted by NTURT will be unavailable
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| * Tues May 29th - 10:00 <br />'''Home-directories for a great part of users are unstable'''
| |
| **Home-directory will periodically be uaviable for many users
| |
| **Users of Linux are more vulnerable to this problem.
| |
| **Problem with home-directories can cause problems recieving e-mail
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| * Tues May 29th - 09.50 <br />'''Webmail is unstable'''
| |
| **Some useres may experience instability caused by server/home directories problems
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| * Sun May 28th - 20:49 <br />'''Parts of the e-mail system is down'''<br /> [Updated May 29th 09:50]
| |
| **Many users will not be able to send mail from UiB servers
| |
| **Users running Thunderbird are likely to expereince problems. Exchange seems to be up and running.
| |
| **Scanning from Pullprint systems does not work propperly
| |
|
| |
|
|
| |
|
| | If you experience any problems in our service delivery, please contact Brita at (555) 84 700. |
|
| |
|
| | </div> |
|
| |
|
| * Fri May 25th - 11:30 <br /> '''Backupsystem shutdown because of malfunction'''
| |
| **There will be no back up of home directories, common directories etc
| |
| **It is not possible to restore files from the backup system
| |
|
| |
|
| | | [[Kategori:Publikasjoner fra IT-avdelingen]] |
| | | [[Kategori:Autoritativ informasjon]] |
| '''General comments:'''
| |
| ----
| |
| | |
| Due to an ongoing labor conflict, half of the IT-department has been called on strike. The capacity is therefore reduced and the department is unable to maintain a normal service level. One can not expect normal operating until the strike is over.
| |
| | |
| BRITA (our call center) will some days close as early as 15:00. Please call us at (555) 84700 if you need more information.
| |
| | |
| This page will be updated when and if we have new announcments to make.
| |
| | |
| </div>
| |