Rollebeskrivelse for systemeier: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Ikke oppdatert}} | |||
[http://ekstern.filer.uib.no/it/Rollebeskrivelse_systemeier_v1.00.pdf "Rollebeskrivelse for systemeier ved Universitetet i Bergen"] er et dokument som beskriver arbeids- og ansvarsdelingen rundt drift, forvaltning og videreutvikling av IT-systemer ved UiB i de tilfellene der systemet har en systemeier. | [http://ekstern.filer.uib.no/it/Rollebeskrivelse_systemeier_v1.00.pdf "Rollebeskrivelse for systemeier ved Universitetet i Bergen"] er et dokument som beskriver arbeids- og ansvarsdelingen rundt drift, forvaltning og videreutvikling av IT-systemer ved UiB i de tilfellene der systemet har en systemeier. | ||
Siste sideversjon per 19. apr. 2024 kl. 10:08
"Rollebeskrivelse for systemeier ved Universitetet i Bergen" er et dokument som beskriver arbeids- og ansvarsdelingen rundt drift, forvaltning og videreutvikling av IT-systemer ved UiB i de tilfellene der systemet har en systemeier.
Universitetsstyret behandlet i møte 20.6.2013 "Innsats for utvikling og koordinering av universitetets informasjonssystemer." Her blir det bl.a. fastslått at det er de ulike sentraladministrativer avdelingene som har ansvar for systemene. I saksforelegget defineres systemansvar. "Rollebeskrivelse for systemeier ved Universitetet i Bergen" operasjonaliserer dette ansvaret.
Rollebeskrivelsen erstatter ikke driftsavtale/"Avtale om leveranse av IT-tjenester". I noen tilfeller vil det foreligge en slik avtale i tillegg til rollebeskrivelsen.
Rollebeskrivelsen er først og fremst beregnet for systemer som er i produksjon. For systemer som er i utvikling eller under innføring, må rollebeskrivelsen sees i sammenheng med prosjektplan for utvikling/innføring av systemet.
De oppgavene som er knyttet til sikkerhet, må ses i lys av "Overordnet IKT- sikkerhetspolitikk ved UiB" fastsatt av Universitetsstyret.