Zoom Webinar til bruk for digitale doktorgradsprøver

Fra IThjelp
Sideversjon per 12. mai 2020 kl. 21:20 av St06047 (diskusjon | bidrag) (begynnelse)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)

UNDER ARBEID

Universitetet i Bergen disponerer 6 samtidig bruk lisenser. Zoom webinar er det som nå anbefales for gjennomføring av digitale doktorgradsprøver. Dette anbefales framfor vanlig Zoom og Teams blant annet på grunn av faren for såkalt "Zoom bombing", at tilskuere bevisst ønsker å "forstyrre"/ødelegge møte ved for eksempel å si eller gjøre upassende ting foran kamera, eventuelt dele upassende innhold.

For å opprette et Zoom webinar for en digitale doktorgradsprøve (disputas eller prøveforelesning) oppretter du en sak via https://hjelp.uib.no/

Her må du få med følgende

  • Navn og e-post for Co-host, det vil si personer som er med på disputasen med utvidede rettigheter. Co-host kan blant annet å kaste ut deltagere, stenge ned chat mm. IT-support (aktuelle IT-assistenter) under doktorgradsprøve vil også bli lagt inn her.
  • Navn og e-post for paneldeltakere.

Paneldeltakere vil typisk være:

  • selve kandidaten
  • opponenter
  • arrangøransvarlig som ikke er co-host
  • andre som skal si eller vise noe

Disse kan har tilgang til kamera og mikrofon og kan også dele skjerm eller "vindu". I tillegg har de også tilgang chat og Q&A slik resten av deltakerne har.

It-avdelingen vil med disse opplysningene kunne opprette et Zoom Webinar møte for doktorgradsprøven. "Co-host" og paneldeltakere vil få en e-post med lenke og informasjon som de må bruke for å koble seg på.