Skrivebord.uib.no: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(→‎Pålogging med ICA-klient: Info om at ica ikke er tilgjengelig)
Linje 20: Linje 20:
==Pålogging med ICA-klient==
==Pålogging med ICA-klient==


ICA-klient: Pålogging mot HJEMMEKONTOR med sikker oppkobling (https)
'''Denne tjenesten er ikke tilgjengelig lenger.'''
 
 
Dersom du har problemer med å få installert ICA-klienten automatisk kan du gøre det manuelt ved å klikke her (kun for Windows!).
 
Ved spørsmål: Åpne filen, ICA-klienten bli installert på maskinen din, følg instruksene:
 
[[Fil:icaOK.gif]]
 


==Pålogging med Remote Desktop==
==Pålogging med Remote Desktop==

Sideversjonen fra 19. aug. 2011 kl. 12:16


Hjemmekontor.uib.no er en hjemmekontorløsning for Universitetet i Bergen basert på terminalserver. Dette er en av flere måter å jobbe hjemmefra mot UiBs IT-tjenester.

Serveren er en Windows 2003 Server med Citrix MetaFrame, de viktigste programmene som distribueres her er MS Office 2003 med Outlook, Word, Excel, PowerPoint.

Du kan koble deg mot serveren med ICA-klient eller vha Remote Desktop Connection (RDP) om du benytter Windows XP på din datamaskin. ICA-klienten kan være fordelaktig hvis datalinjen du sitter på ikke er rask. RDP kan hjelpe til å unngå problemene enkelte har med ICA-klienten.

OBS! Du vil også se ikoner for administrative systemer du har tilgang til, disse vil kun fungere hvis du sitter på en maskin som har tilgang.

Merk at du logger på med din Windows-konto i UIB-domenet, ikke Unix-konto:


Hvordan få tilgang

Før du kan bruke Hjemmekontor.uib.no, må en person med anvisningsmyntighet for din avdeling/institutt (avdelingsleder, kontorsjef e.l.) gi melding til IT-avdelingen om at du skal ha slik tilgang. Vi ber om at slik melding blir gitt til BRITA, brukerstøtte ved IT-avdelingen.

(Grunnen til at vi ønsker godkjenning for å gi tilgang, er at bruk av tjenesten krever en tilgangslisens.)


Pålogging med ICA-klient

Denne tjenesten er ikke tilgjengelig lenger.

Pålogging med Remote Desktop

For å logge på hjemmekontor-serveren med RDP velger du

Start | Programs | Accessories | Communication | Remote Desktop Connection

eller

Start | Programmmer | Tilbehør | Kommunikasjon | Tilkobling til eksternt skrivebord


Logg på hjemmekontor.uib.no med ditt bruker-navn og passord mot UIB-domenet:

Rdp.gif


Du får så opp et "skrivebord i skrivebordet" med en gul fane øverst. Når du vil koble deg fra, velger du "Logg off brukerid" Fra Start-menyen, og sesjonen avsluttes.


Remote Desktop for Mac

Klient kan lastes ned her: http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default.mspx


Dersom du har problemer med hjemmekontor-løsningen kan du melde fra til BRITA.