|
|
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| | | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.] |
| Om du ikke kommer til å lese e-post en periode på grunn av tjenestereise, permisjon, ferie eller annet, kan det være nyttig at de som sender deg e-post blir informert om dette. I stedet for å vente lenge på svar, vil avsender da ofte i stedet kunne få svar fra andre. Eller kanskje du vil ha e-posten til din UiB-adresse automatisk videresendt til en kollega eller en annen e-postadresse en periode.
| |
| | |
| == Mozilla, Apple Mail eller webmail.uib.no ==
| |
| | |
| Dersom du leser UiB-e-posten din i [[Thunderbird]] eller [[https://it.uib.no/Bruk_av_Webmail Webmail]], ligger e-posten din sannsynligvis på alf.uib.no (for ansatte) eller rasmus.uib.no (for studenter). Da kan du sette opp [https://tjinfo.uib.no/reise/ fraværsmelding]. Etter innlogging kan du legge inn melding som skal sendes til mottaker, samt datoer for start og slutt på tjenesten. Er du tilbake før først antatt, går det an å logge inn og endre dette.
| |
| | |
| == Outlook, Evolution eller Entourage == | |
| | |
| Leser du UiB-e-posten din i enten Outlook på Windows, Evolution på Linux eller Entourage på Mac, ligger e-posten din på en Exchange-server. Du må da benytte programmets egen fraværsassistent, eventuelt tilsvarende på [https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no]. Spesifikt for Outlook, se under.
| |
| | |
| == Outlook ==
| |
| | |
| Outlook-brukere som får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må IKKE bruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise. Man kan i stedet bruke Outlook sin egen fraværsmelding. Denne kan også legges inn i Outlook Web Access.
| |
| | |
| Legge inn fraværsmelding i Outlook
| |
| | |
| 1) Åpne menyen "Verktøy" i Outlook og velg "Fraværsassistent...".
| |
| | |
| 2) Merk av for "Jeg er ikke på kontoret" og skriv eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
| |
| | |
| 3) Valgfritt: Man kan legge inn egne regler (vilkår og handlinger) for fraværsmeldigen ved å klikke på knappen [Legg til regel...] (over) og velge blant allternativene.
| |
| | |
| === Legge inn fraversmelding i Outlook Web Access ===
| |
| | |
| I Outlook Web Access klikker man på "Options"/"Alternativ" i margen til venstre (må evt klikke på "snarveier" øverst), slik at vinduet i nettleseren skifter til valg for Outlook. Øverst merker man av for "I'm currently out of the office" og skriver så eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
| |
| | |
| ==Lenker==
| |
| '''Gå til fraværsmelding eller videresending av e-post for:'''
| |
| | |
| *[https://tjinfo.uib.no/reise Studenter, Ansatte med e-post på alf]
| |
| *[https://kalender.uib.no/ Fraværsmelding for Outlook-brukere]
| |
| | |
| [[Kategori:E-post]]
| |