|
|
(31 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| På IT-avdelingen ved Universitetet i Bergen har vi utviklet en løsning for sikker behandling av sensitive personopplysninger i forskning. Løsningen kaller vi SAFE (Sikker Adgang til Forskningsdata og E-infrastruktur). SAFE bygger på Norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgstjenestene (Normen) og sikrer at informasjonssikkerheten med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet blir ivaretatt ved behandling av sensitive personopplysninger.
| | [[en:Safe]] |
| | | Se [https://www.uib.no/it/128820/safe-sikker-adgang-til-forskningsdata-og-e-infrastruktur https://www.uib.no/it/128820/safe-sikker-adgang-til-forskningsdata-og-e-infrastruktur] |
| Gjennom SAFE tilbyr IT-avdelingen en løsning der ansatte, studenter og eksterne får tilgang til dedikerte ressurser for behandling av sensitive personopplysninger.
| |
| | |
| Som leder for eller deltager i et forskningsprosjekt får du tilgang til et sikkert skrivebord i SAFE. Regnekraft og relevant programvare er tilgjengelig fra det sikre skrivebordet. Prosjektleder styrer tilgang til prosjektet og har oversikt over hvilke data som overføres ut fra SAFE.
| |
| | |
| [[Image:COLOURBOX3877174_400.jpg|frame|300px|Illustrasjon: Colourbox]] | |
| | |
| Hvis du ønsker å vite mer om hva SAFE er og hvordan du kommer i gang med SAFE kan du kikke på kurset på Mitt UiB:
| |
| * Gå til https://mitt.uib.no
| |
| * Klikk på «Bla igjennom emne» i øvre, høyre hjørne
| |
| * Søk etter «SAFE»
| |
| * Klikk på «SAFE - introduksjon, installasjon og oppkobling»
| |
| * Klikk på «Ta del i dette emnet»
| |
| * Logg på
| |
| * Klikk på «Gå til emnet ditt»
| |
| | |
| Alternativt kan du kikke på en av følgende sider som er hentet fra samme kurs:
| |
| | |
| # Hva er SAFE?
| |
| # Når skal SAFE brukes?
| |
| # Hvordan opprette et prosjekt i SAFE?
| |
| # Hvordan koble seg opp mot et prosjekt i SAFE?
| |
| # Hvordan gi andre tilgang til prosjekt i SAFE?
| |
| # Hvordan flytte data til/fra SAFE?
| |