|
|
(23 mellomliggende versjoner av 6 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Trenger gjennomgang}}
| | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.] |
| '''Jeg får ikke sendt e-post som inneholder et stort vedlegg'''
| |
| Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt https://tjinfo.uib.no/vedlegg?F_status=DONE hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
| |
| Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]]
| |
| | |
| | |
| '''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
| |
| Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Full innboks]]
| |
| | |
| | |
| '''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
| |
| Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
| |
| (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
| |
| (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
| |
| | |
| | |
| '''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
| |
| I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
| |
| | |
| | |
| '''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
| |
| Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
| |
| Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
| |
| | |
| | |
| '''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
| |
| Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
| |
| Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg har ikke fått Outlook.'''
| |
| Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
| |
| | |
| | |
| '''Webmail virker ikke.'''
| |
| Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Sjekk at du taster riktig brukernavn og passord.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
| |
| Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.
| |
| | |
| | |
| '''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
| |
| Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
| |
| Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
| |
| Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
| |
| | |
| | |
| '''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
| |
| Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
| |
| | |
| | |
| '''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
| |
| Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen
| |
| | |
| | |
| '''Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
| |
| Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
| |
| Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
| |
| | |
| | |
| '''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
| |
| Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
| |
| | |
| '''Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?'''
| |
| For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
| |
| | |
| De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
| |
| | |
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |
| [[Kategori:E-post]]
| |