OneDrive: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
m (Kfa054 flyttet siden Onedrive til OneDrive)
(Ingen forskjell)

Sideversjonen fra 21. sep. 2017 kl. 16:33

OneDrive

Office 365 gir ansatte og studenter gratis adgang til tekstbehandling, skylagring og samhandlingstjenester. Disse verktøyene kan du bruke via nettleser, på nettbrett og PC og på telefonen din. Selv om dette gir bedre muligheter for samarbeid, så kan det også oppstå noen utfordringer knyttet til synkronisering og lagring av dokumenter mellom dine ulike enheter. På disse sidene har vi samlet informasjon og tips til OneDrive, Microsoft sin skylagringstjeneste. De vil være under kontinuerlig utvikling, og hvis du ser noe som mangler, eller finner feil informasjon, så vil vi svært gjerne høre fra deg. Vi anbefaler også at du logger inn på office365.uib.no og laster ned og installerer Office 365 her (link)


Generelt

Har du Windows 10 er OneDrive-klienten allerede installert på maskinen din. Bruker du Windows 7 må du laste ned og installere OneDrive-klienten Klienten gjør at du kan synkronisere innholdet mellom de ulike enhetene dine og OneDrive på nett. Dette har mange fordeler, ikke minst i forhold til sikkerhetskopiering og deling av filer, som vi skal komme tilbake til.

1. hjemmemeny.jpg 


Pålogging

1) Kjør "setup"-filen, og skriv inn e-postadressen din brukernavn@uib.no.

2. innlogging.JPG

Du vil bli sendt videre til felles innlogging, der du skal velge Universitets- og høyskolesektoren

3. SigninODApp2.JPG

2) Du logger på med brukernavn@uib.no som vist under
4. SignInODApp3.JPG

3) Trykk neste og du vil få opp et valg der du kan bestemme hvilke av filene dine du vil synkronisere. Når du blir kjent med tjenesten så kan det i noen tilfeller være lurt å bare synkronisere mapper du jobber med ofte.
5. SynkeValg.JPG

4) Du har nå installert klienten på PC-en din, og du vil forhåpentligvis se en liten blå sky nede til høyre i oppgavelinjen
6. taskbar.jpg

Nå har du også fått en egen mappe på maskinen din som heter OneDrive – University of Bergen. Denne kan du åpne via ikonet i oppgavelinjen eller via startmenyen eller i filutforsker. Under ser du hvordan det ser ut.
7. ODfolderiExplorer.JPG


Bruk - Synkronisering og deling

Dersom du har erfaring med Dropbox eller liknende tjenester, så er OneDrive mye av det samme, men med flere funksjoner og muligheter. Her går vi over noen av de mest sentrale elementene.

Synkronisering

Når du jobber i OneDrive mappen lokalt på PC-en din med filer og dokumenter vil disse synkroniseres til OneDrive online og dine andre enheter som har OneDrive klienten installert. Filer som er synkronisert og oppdatert vises med grønn hake, mens filer som er under opplasting viser med blå piler
8. laster.JPG

Under ser du høyreklikkmenyen til et en fil i OneDrive-mappen. I tillegg til vanlige redigeringsmuligheter er det i tillegg ‘Share’, ‘View Online’ og ‘Choose OneDrive folders to sync’

Noen ganger kan det være lurt å velge bort synkronisering av filer du bruker eller endrer sjeldent. For eksempel et bilde- eller mediearkiv, særlig om du har dårlig internettforbindelse der du er. Du vil uansett ha tilgang til filene når du er på nett, og du kan når som helst synkronisere til enhetene dine på nytt.
9. filoversikterMeny.JPG

OneDrive Online

Velger du 'View Online' vil Office365 bli åpnet i et nettleservindu. Her har du også vanlige Office verktøy tilgjengelig, og du kan jobbe både lokalt og på nett. Her kan du se oversikt over filer, hva du nylig har jobbet med og filer som er delt med deg. Du finner også Teams menyen her, som vi har en egen guide for (link til Teams info) Du kan også opprette nye mapper og filer, laste opp eller synkronisere til maskinen din fra menyen på nett
10. delmenyOnline.JPG


Samarbeid

Noe av styrken til Office 365 og OneDrive er samhandling. Du kan dele og arbeide på dokumenter sammen med dine kolleger og se endringer mens de blir gjort. For å dele en mappe eller dokument med noen andre så kan du høyreklikke eller markere dokumentet og bruke ‘Share’-knappen ovenfor. Da får du opp denne menyen
11. Dele med.JPG

Skriv inn navnet og du vil få opp forslag til mottaker. Etterpå vil du se at mappen eller dokumentet er delt i oversikten som på bildet under. 
12. Folderbilder.JPG

Tilganger til dine dokumenter kan du styre selv, det gjør du ved å markere dokumentet og klikke på informasjonsikonet til høyre, eller høyreklikke og velge detaljer.
13. detaljerDoc.JPG

Her kan du styre tilganger, legge til og fjerne personer, pluss en del avanserte delingsinnstillinger som vi ikke går gjennom her.
14. Manage Access.JPG

Legge til personlig konto

Med den nyeste OneDrive klienten så kan man også legge til sin personlige OneDrive konto, slik at man også har mulighet til å ha den tilgjengelig. Du vil da ha to OneDrive mapper på PCen din. Klikk på OneDrive ikonet i oppgavelinjen og klikk på tannhjulet oppe til høyre.
15. Legge til personlig konto1.JPG

Den åpner menyen, og du finner ‘Add Account’ under ‘Account’ fanen
16. leggetilkonto2.JPG

Logg på med den personlige kontoen din, og legg den til. Den vil nå vise som et hvitt skyikon i oppgavelinjen.

Kjente problemer – feil OneDrive versjon


https://support.office.com/en-us/article/Which-version-of-OneDrive-am-I-using-19246eae-8a51-490a-8d97-a645c151f2ba