Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.  
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.  


I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker/e-post-konto, tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:
I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker-konto (spesielt e-postkontoen), tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:





Sideversjonen fra 7. okt. 2013 kl. 08:57


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.


Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.

I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker-konto (spesielt e-postkontoen), tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:


  • E-post der en blir oppfordret til å oppgi brukernavn og passord. Enkelte e-post oppfordrer også mottaker til å oppgi Visakortnummer mm. Slike opplysninger skal aldri sendes via e-post. E-post av denne typen dreier seg med all sannsynlighet om svindel.


  • E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks http://www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slike lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).


Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.


Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider (SEBRA.UIB.NO). Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!