Forskjell mellom versjoner av «Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam»

Fra IT-hjelp UiB
m
 
(2 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 +
{{utdatert}}
 +
 
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.  
 
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.  
  
Linje 17: Linje 19:
  
  
Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider [https://sebra.uib.no/ (SEBRA.UIB.NO)]. [[Brukerstøtte_for_ansatte|Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!]]
+
Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende, må du fortest mulig få skiftet passordet. Gå til https://minkonto.iam.uninett.no/uib/. Se også [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 informasjon om brukerkontoer og tilganger i UiBhjelp.]
  
  
Linje 28: Linje 30:
  
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:BRA]]
 

Nåværende revisjon fra 28. mar. 2022 kl. 11:25

Viktig melding.gif Gammelt og utdatert innhold! Denne siden kan inneholde informasjon som ikke lenger er korrekt eller relevant. Ingen ytterligere informasjon

Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.

I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker-konto (spesielt e-postkontoen), tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:



  • E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slike lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).
Spam.jpg

Svindel-e-post prøver ofte å utgi seg for å være norske institusjoner, f.eks UiB, DnB, Nordea m.fl. Språket er gjerne norsk, og innholdet vil være tilpasset for å lure akkurat DEG. Typisk kan den norske teksten bære preg av dårlig oversettelse.


Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak mot svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.


Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende, må du fortest mulig få skiftet passordet. Gå til https://minkonto.iam.uninett.no/uib/. Se også informasjon om brukerkontoer og tilganger i UiBhjelp.


Du kan lese mer om spam mm. i lenkene under: