Spørsmål og svar om Pullprint: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 11: Linje 11:
Student kan:
Student kan:
* Spørre en IT-assistent: [http://it.uib.no/IT-assistent it.uib.no/IT-assistent]
* Spørre en IT-assistent: [http://it.uib.no/IT-assistent it.uib.no/IT-assistent]
=Jeg får ikke logget på Pullprint-skriver med kortet mitt, hva er galt?=
Dette kan skyldes flere ting.
* Brukerkontoen ligger ikke i Safecom-systemet. Man må ha et fullverdig ansatt- eller studentkort ELLER en kurskonto for å bli automatisk lagt til. Spesialkort og gjestekort blir ikke lagt til. Vær oppmerksom på at det kan noe tid etter at du har hentet nytt kort på kortsenteret, før nye brukere eller nye kort blir lagt til i pullprintsystemet. Om du ikke ligger i systemet, får du ofte en feilmelding som sier noe om en PUK-kode. I så fall, kontakt IT-avdelingen.
* Kortet ditt kan være slitt, slik at kortleseren ikke klarer å tyde det. Slitte eller skadde kort vil ofte få problemer med tilgang til Pullprint før de får problemer med adgang til rom og bygg.
* Du bruker feil kort. Om du har både ansatt- og studentkort, vil bare ett av disse virke. Har du et aktivt ansattforhold, bruker du ansattkortet.
* Printeren eller kortleseren kan ha hengt seg opp. Prøv å slå av og på igjen.
* Du drar kortet for fort igjennom kortleseren. Noen lesere er mer sensitive på dette enn andre. Kortleseren skal lyse grønt når kortet er lest.
* Du har ikke penger på print-kontoen (gjelder studenter). Fyll på via https://payprint.uib.no. Se egen side om å [[sette inn penger i Pullprint-systemet]].
* Utskriftskontoen din i Safecom-systemet kan ha blitt låst, f. eks. dersom du har prøvd å logge manuelt inn på en skriver, og har skrevet passordet feil tre ganger. I så fall må kontoen låses opp manuelt av IT-avdelingen (v/studentstøtte eller BRITA).
Som en løsning inntil du får nytt kort osv, er det mulig å logge på printere med berøringskjerm med brukernavn og passord (det samme du bruker for å logge på PCen med). Dette forutsetter at du er lagt til i systemet. Virker det ikke, kontakt IT-avdelingen.

Sideversjonen fra 16. feb. 2017 kl. 10:46

Feil på skriver

  • Slå av og på printer (bør alltid prøves først, løser svært mange problemer).
  • Sjekk at nettverkskabel er plugget i kontakt merket bokstaven D. (T er telefonuttak).
  • Ta nettverkskabel ut og inn. Sjekk om det lyser grønt/oransje på baksiden av printeren.
  • Sjekk printer for toner og papir.
  • Sjekk at A4 er valgt som papirstandard.
  • Meld inn en sak: bs.uib.no

Ansatte kan:

  • Kontakte BRITA på tlf (555) 84700
  • Ringe Ricoh

Student kan:

Jeg får ikke logget på Pullprint-skriver med kortet mitt, hva er galt?

Dette kan skyldes flere ting.

  • Brukerkontoen ligger ikke i Safecom-systemet. Man må ha et fullverdig ansatt- eller studentkort ELLER en kurskonto for å bli automatisk lagt til. Spesialkort og gjestekort blir ikke lagt til. Vær oppmerksom på at det kan noe tid etter at du har hentet nytt kort på kortsenteret, før nye brukere eller nye kort blir lagt til i pullprintsystemet. Om du ikke ligger i systemet, får du ofte en feilmelding som sier noe om en PUK-kode. I så fall, kontakt IT-avdelingen.
  • Kortet ditt kan være slitt, slik at kortleseren ikke klarer å tyde det. Slitte eller skadde kort vil ofte få problemer med tilgang til Pullprint før de får problemer med adgang til rom og bygg.
  • Du bruker feil kort. Om du har både ansatt- og studentkort, vil bare ett av disse virke. Har du et aktivt ansattforhold, bruker du ansattkortet.
  • Printeren eller kortleseren kan ha hengt seg opp. Prøv å slå av og på igjen.
  • Du drar kortet for fort igjennom kortleseren. Noen lesere er mer sensitive på dette enn andre. Kortleseren skal lyse grønt når kortet er lest.
  • Du har ikke penger på print-kontoen (gjelder studenter). Fyll på via https://payprint.uib.no. Se egen side om å sette inn penger i Pullprint-systemet.
  • Utskriftskontoen din i Safecom-systemet kan ha blitt låst, f. eks. dersom du har prøvd å logge manuelt inn på en skriver, og har skrevet passordet feil tre ganger. I så fall må kontoen låses opp manuelt av IT-avdelingen (v/studentstøtte eller BRITA).

Som en løsning inntil du får nytt kort osv, er det mulig å logge på printere med berøringskjerm med brukernavn og passord (det samme du bruker for å logge på PCen med). Dette forutsetter at du er lagt til i systemet. Virker det ikke, kontakt IT-avdelingen.