Scala: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
{{Under utvikling}}
{{Under utvikling}}


Scala er et system for [[informasjonsskjermer]]. IT-avdelingen tilbyr Scala som en tjeneste til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer for å vise meldinger og annet aktuelt innhold til studenter, ansatte, publikum o.s.v. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.
==Informasjonsskjermer==


Etter en vurdering i 2014, valgte IT-avdelingen Scala som standard system for informasjonsskjermer ved UiB. Tidligere har også [[Xibo]] vært brukt.
Informasjonsskjermer er skjermer plassert synlig for å vise aktuell informasjon til publikum.
 
Eksempler på slik informasjon i UiB-sammenheng kan være:
 
* Meldinger om disputaser, gjeste forelesninger og andre begivenheter
 
* Informasjon til studenter (frister o.l.)
 
* Aktuell informasjon om instituttets virksomhet
 
* Videreformidling av ulik relevant informasjon fra UiB eller eksterne kilder
 
Scala er det systemet IT-avdelingen tilbyr til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.
 
Det var etter en vurdering i 2014 at vi valgte Scala som standard system for informasjonsskjermer ved UiB. Tidligere har også [[Xibo]] vært brukt.


==Slik virker Scala==
==Slik virker Scala==
Linje 23: Linje 37:


Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. IT-avdelingen tar betalt for denne tjenesten for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser. Registrer sak i [https://bs.uib.no Issue-tracker] for å bestille Scala-tjenesten.
Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. IT-avdelingen tar betalt for denne tjenesten for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser. Registrer sak i [https://bs.uib.no Issue-tracker] for å bestille Scala-tjenesten.
[[Kategori:Puttet inn info fra den gamle siden "Informasjonsskjermer"]]

Sideversjonen fra 12. feb. 2016 kl. 07:29

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 12.02.2016 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Informasjonsskjermer

Informasjonsskjermer er skjermer plassert synlig for å vise aktuell informasjon til publikum.

Eksempler på slik informasjon i UiB-sammenheng kan være:

  • Meldinger om disputaser, gjeste forelesninger og andre begivenheter
  • Informasjon til studenter (frister o.l.)
  • Aktuell informasjon om instituttets virksomhet
  • Videreformidling av ulik relevant informasjon fra UiB eller eksterne kilder

Scala er det systemet IT-avdelingen tilbyr til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.

Det var etter en vurdering i 2014 at vi valgte Scala som standard system for informasjonsskjermer ved UiB. Tidligere har også Xibo vært brukt.

Slik virker Scala

En PC med programmet Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Skjermen viser en "spilleliste" med bilder, videoer o.l. Immholdet bestemmes av en administrator som logger på via et web-grensesnitt til "Scala Content Manager" (på en server på IT-avdelingen).

Structure Scala.jpg


Slik kan institutter og avdelinger ta Scala i bruk

Det utstyret som trengs er selve infoskjermen og en PC som styrer denne.

Skjermen kan være en flatskjerm-TV eller en skjerm som er spesiallaget som infoskjerm. Dersom skjermen skal stå på hele tida, vil vi anbefale sistnevnte. PC-en må være en standard UiB-klient-PC. PC-en trenger tilkopling til strøm og datanett, og skjermen må naturligvis også ha strøm.

I noen tilfeller er det enkelt å rigge opp dette utstyret i en ekspedisjon e.l., i andre tilfeller må det gjøres en mer omfattende installasjon (oppheng, kabelføring, nye uttak for strøm og datanett).

Ta gjerne kontakt med IT-avdelingen for råd om innkjøp og installasjon av infoskjerm!

Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. IT-avdelingen tar betalt for denne tjenesten for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser. Registrer sak i Issue-tracker for å bestille Scala-tjenesten.