På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
m (Oppdatert lenke)
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/solutions/open-knowledge-items/item/KI%201755/no/ Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(17 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:
[https://hjelp.uib.no/solutions/open-knowledge-items/item/KI%201755/no/ Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]
 
*Sjekkliste før du reiser
*Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
*Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB
 
 
==Før du reiser==
* Sett opp og test [[VPN, Virtual private network|VPN]] utenfor UiB
* [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Sjekk at du har god plass på [[A-Å#H|harddisken]].
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]?
 
 
==Når du er fremme==
 
====Få tilgang til filer som ikke er synkronisert====
Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til [[VPN]] så skal du få tilgang. Vi har [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7 | instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt]], og [[Oppkobling mot fellesområde | hvordan du kobler til fellesområder.]]
 
Får du problemer med å koble på VPN, bør du [[Feilkoder ved VPN-oppkobling | sjekke hva feilkoden betyr]].
 
====Bytte passord====
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.
 
Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
 
====Problemer med programvare====
Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? [https://bs.uib.no/ Registrer en sak hos brukerstøtte].
 
Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==Tilbake ved UiB==
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]]
* Koble maskinen til kablet [[UiB-nett]] for å få inn oppdateringer
* Har du [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|byttet passord]] mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
 
Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==HJELP, jeg har problemer!==
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Siste sideversjon per 2. des. 2022 kl. 14:36