Forskjell mellom versjoner av «På reise med UiB-PC»

Fra IT-hjelp UiB
(La til diverse lenker; fjerna duplisert kategorimerking (som ofte kjem pga. ein feil))
(Oppdatert lenke)
Linje 10: Linje 10:
 
* [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
 
* [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
 
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
 
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
+
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
 
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
 
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
 
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
 
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
Linje 45: Linje 45:
 
==HJELP, jeg har problemer!==
 
==HJELP, jeg har problemer!==
 
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
 
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
 
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
 
[[Kategori:Windows 7]]
 

Revisjonen fra 2. des. 2016 kl. 11:28

Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:

  • Sjekkliste før du reiser
  • Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
  • Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB


Før du reiser


Når du er fremme

Få tilgang til filer som ikke er synkronisert

Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til VPN så skal du få tilgang. Vi har instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt, og hvordan du kobler til fellesområder.

Får du problemer med å koble på VPN, bør du sjekke hva feilkoden betyr.

Bytte passord

Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å bytte passord i tide. Dersom du ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet kan du likevel få endret det.

Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.

Problemer med programvare

Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? Registrer en sak hos brukerstøtte.

Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte


Tilbake ved UiB

  • Synkroniser
  • Koble maskinen til kablet UiB-nett for å få inn oppdateringer
  • Har du byttet passord mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.

Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må reinstalleres. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller registrer en sak hos brukerstøtte


HJELP, jeg har problemer!

Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.