Om IT-hjelp: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
m (Mindre endringer ved innlegging av engelsk versjon.)
 
(28 mellomliggende versjoner av 8 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[en:it.uib.no]]
== Hva er IT-hjelp? ==
 
IT-hjelp er et nettsted med informasjon om IT-tjenester for ansatte og studenter på UiB.
== Hva er ithjelp.uib.no? ==


Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB, er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen IT-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.
IT-hjelp er basert på [https://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki Mediawiki]. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å [[Brukerportal|bidra]] med sine kunnskaper og erfaringer.


Høsten 2019 tok vi i bruk [https://hjelp.uib.no tjenesteportalen UiBhjelp]. For tida har vi noe informasjon her og noe der - og noe begge steder! Hvis du ikke finner informasjon om det du leter etter her, prøv også [https://hjelp.uib.no UiBhjelp]!


== Hvordan finner jeg det jeg trenger? ==
== Hvordan finne det du trenger ==
På IT-hjelp kan du finne innhold ved hjelp av '''lenker''', '''søk''' og '''kategorier'''.


=== Lenker ===
=== Lenker ===
IT-hjelp kan brukes som vanlige nettsider via lenker fra f.eks. hovedsiden eller fra den faste margen til venstre.


ithjelp.uib.no kan brukes som vanlige vevsider via lenker fra f.eks. hovedsiden. I tillegg er her litt ekstra funksjonalitet. Om du skal finne og lese informasjon, er det et par ting som kan være nyttig å kjenne til:
Legg gjerne merke til at det er forskjell på interne lenker (f.eks. [[Hovedside|hovedsiden]]), lenker som peker ut fra IT-hjelp, (f.eks. [http://uib.no uib.no]), lenker til krypterte tjenester (f.eks. [https://hjelp.uib.no UiBhjelp] og [[sider som ikke finnes]] i IT-hjelp.
 


=== Søk ===
=== Søk ===
Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:
Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:


'''VIS''' - Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn
'''''' - Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn


'''SØK''' - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn
'''SØK''' - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn


I en del tilfeller er det laget en videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel skriver inn "[[epost]]", så blir du sendt til siden som heter "[[E-post]]". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.
Tips: Når du begynner å skrive i søkefeltet, kommer det opp en liste med alle sider som begynner med eksakt samme tekst.


Sider har typisk sidenavn som følgende eksempler:
*[[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7]]
*[[Oppsett av iPhone 4S mot Exchange]]
*[[Eduroam på Linux]]
*[[Hvordan endre ansattprofil på eksternweb]]


=== Kategorier ===
Søkeresultatene viser først kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tittel. Deretter vises kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tekstinnholdet på siden. Får du ingen treff, får du mulighet til å tilpasse søket. Standard søkevalg kan også endres i dine personlige innstillinger (når du er innlogget).


I tillegg til vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på deisse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper elelr kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.
I en del tilfeller er det laget en direkte videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel går til siden "[[epost]]", så blir du sendt til siden som heter "[[E-post]]". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.


''TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.''
=== Kategorier ===
I tillegg til å fungere som vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke disse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper eller kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.


Mange sider vil tilhøre enten [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]]. I tillegg er de gjerne tilknyttet en kategori under
[[:Kategori:Tjenester_ved_IT-avdelingen|tjenester]] og/eller [[:Kategori:Operativsystemer|operativsystemer]].


=== Forskjellige lenker ===
Eksempelvis vil siden "[[Eduroam på Linux]]" tilhøre kategorien for [[:Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen|tjenesten]] [[:Kategori:Eduroam|Eduroam]], [[:Kategori:Operativsystemer|operativsystemet]] [[:Kategori:Linux|Linux], i tillegg til informasjonstypen [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]].


* Lenker som går ut av ithjelp.uib.no markeres med en pil bak lenken, slik: [http://www.uib.no www.uib.no].
Om du vil [[Jeg vil bidra|bidra]], finnes også vedlikeholdskategorier av typen [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], [[:Kategori:Korte_sider|korte sider]] (og gjerne kan utvides) og  [[:Kategori:Trenger oversettelse|sider som trenger engelsk oversettelse]].
* Lenker til kryptert innhold markeres med hengelås, slik: [https://sebra.uib.no SEBRA]
* Lenker til [[sider som ikke finnes]] har rød tekst som standard.


Det kan også være nyttig å gjøre seg litt kjent ved å klikke litt rundt blant annet via lenkene i margen til venstre.
'''TIPS:''' ''Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.''


I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. ithjelp.uib.no er en wiki som bruker samme system som blant annet [http://no.wikipedia.org wikipedia]. Der kan alle bidra. På ithjelp.uib.no må du logge inn med [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til [[Hva er Internett?|Internett]] kan derimot lese.
== IT-hjelp kan bli bedre med din hjelp ==
I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. IT-hjelp er en wiki som bruker samme system som blant annet [http://no.wikipedia.org Wikipedia]. Der kan alle bidra. På IT-hjelp må du logge inn med [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.


Vi tar også gjerne i mot tilbakemeldinger på bruksanvisninger og andre sider som ikke gir deg den hjelpen du trenger. Stemmer ikke bruksanvisningen? Eller er den vanskelig å forstå? Eller kanskje du ikke finner siden du trenger? Bruk diskusjonssiden til den aktuelle siden eller kontakt oss gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp].


== Hvem står bak innholdet? ==
== Hvem står bak innholdet? ==
'''Historikk''' øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.
'''Historikk''' øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.


Alle med brukerkonto på UiB kan bidra til at ithjelp.uib.no blir best mulig. Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av ansatte på IT-avdelingen eller andre.
Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av IT-avdelingen eller av andre ansatte / studenter.
 
IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].
 
 
== Hvordan kan jeg bidra? ==
 
Ønsker du å bidra til atdette blir et mer nyttig nettstad, kan du oppdatere sider og opprette nye sider med informasjon om it for UiB-brukere. Er du usikker på hva som bør endres eller hvordan, kan du også legge inn en kommentar på [[diskusjonssiden]] via lenken for dette øverst på aktuell side. Da kan noen med relevant kunnskap ta oppfordringen.
 
Ikke vær redd for å redigere sider - alle UiB-ere kan redigere, og vi oppfordrer til at du bidrar med nyttig informasjon! Finn noe som kan forbedres, enten i innhold, grammatikk eller formatering, og fiks det!
 
Du kan ikke ødelegge ithjelp.uib.no. Alt kan fikses eller forbedres senere. Så sett i gang, rediger en side og vær med på å gjøre dette til en god kilde for informasjon om [[Tjenester fra IT-avdelingen|IKT-tjenester]] ved Universitetet i Bergen!
 
 
== Gjør din første endring nå! ==
 
#Gå til [[Sandkassen]] og klikk på lenken (oppe til høyre) for å redigere.
#Skriv et eller annet, prøv gjerne ut noen av redigeringsknappene
#Klikk lagre siden for å lagre endringen din ...eller «forhåndsvisning» for å se hvordan de blir seende ut
 
Finner du en side som du mener du kan forbedre, klikk på skillearket for å '''redigere''' oppe til høyre. Finnes ikke en passende side for det du vil bidra med, kan du skrive inn ønsket sidenavn i søkefeltet og trykke enter. Du vil da få mulighet til å opprette siden. Du må logge inn med ditt brukernavn og passord ved UiB for å få lov til å opprette nye sider eller endre eksisterende sider.
 
Forslag til forbedringer kan du legge inn via lenken for '''diskusjon''' på hver enkelt side. Det går også an å kontakte noen som har opprettet en annen relevant side. Hver side har egen side for diskusjon av innholdet på siden. Historien med hvem, hva og når for alle endringer er også tilgjengelig for hver side.
 
Selve redigeringen av en side er også ganske lett. Du kan skrive innhold som ren tekst. Men legg merke til at du trenger en helt åpen linje for ett enkelt linjeskift. For tekstformatering brukes noen spesielle koder som kan minne om [[html]] (som brukes i "vanlige" vevsider), men er enklere. Disse kodene trenger man ikke lære utenat, da knapperaden over redigeringsvinduet inneholder det man vanligvis trenger. Mer avanserte wiki-brukere kan i tillegg bruke blant annet html og [[CSS]], men wikien har eget UiB-oppsett for utseende, som normalt ikke bør fravikes. Det er også lenke for [[Hjelp:Hjelp|hjelp til endring]] nederst i endringsmodus. Retter du skrivefeil, endrer teksformtering eller lignende, kan du hake av for ''Mindre endring'' før du lagrer.
 
'''Ser du noe som mangler eller kunne vært forbedret? Ikke vær redd for å foreslå eller gjøre endringer. Det er lett å endre tilbake om det skulle bli feil.'''
 
 
== Kategorisering ==
 
Innholdet på ithjelp.uib.no skal kunne finnes tematisk etter kategorier. En side kan tilhøre flere kategorier, men bør minimum tilhøre én. De mest aktuelle kategoriene er:
* [[:Kategori:Tjenester|tjenester]] (normalt en underkategori)
* [[:Kategori:Operativsystemer|operativsystemer]] (normalt en underkategori)
* [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]].
 
Det finnes også kategorier for [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], sider som er [[:Kategori:Verifiserte sider|verifisert av IT-avdelingen]] og [[:Kategori:Autoritativ informasjon|autoritativ informasjon]] (som er låst av IT-avdelingen).


IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#Låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].


== Låst side? ==
== Låst side? ==
 
IT-hjelp vil det være [[Spesial:Beskyttede_sider|noen sider som er låst]]. Det vil si at kun [[ithjelp:Administratorer|administratorer for ithjelp.uib.no]] kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon samt hovedsider og oversiktssider. Autoritativ informasjon vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Selv om hovedside og oversiktssider er låste, vil vi gjerne ha forslag til forbedringer disse.  
ithjelp.uib.no vil det være [[Spesial:Beskyttede_sider|noen sider som er låst]]. Det vil si at kun [[ithjelp:Administratorer|administratorer for ithjelp.uib.no]] kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon. Det vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Endringer på slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Låste sider skal merkes med [[:Mal:Autoritativ informasjon|malen for autoritativ informasjon]], og vil da inneholde en tekstboks om dette den aktuelle siden.


'''NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.'''
'''NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.'''


[[Kategori:Ithjelp.uib.no]]
[[Kategori:Hjelpesider]]
[[Kategori:IT-hjelp]]
[[en:it.uib.no]]

Siste sideversjon per 28. mar. 2022 kl. 10:28

Hva er IT-hjelp?

IT-hjelp er et nettsted med informasjon om IT-tjenester for ansatte og studenter på UiB.

IT-hjelp er basert på Mediawiki. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.

Høsten 2019 tok vi i bruk tjenesteportalen UiBhjelp. For tida har vi noe informasjon her og noe der - og noe begge steder! Hvis du ikke finner informasjon om det du leter etter her, prøv også UiBhjelp!

Hvordan finne det du trenger

På IT-hjelp kan du finne innhold ved hjelp av lenker, søk og kategorier.

Lenker

IT-hjelp kan brukes som vanlige nettsider via lenker fra f.eks. hovedsiden eller fra den faste margen til venstre.

Legg gjerne merke til at det er forskjell på interne lenker (f.eks. hovedsiden), lenker som peker ut fra IT-hjelp, (f.eks. uib.no), lenker til krypterte tjenester (f.eks. UiBhjelp og sider som ikke finnes i IT-hjelp.

Søk

Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:

- Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn

SØK - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn

Tips: Når du begynner å skrive i søkefeltet, kommer det opp en liste med alle sider som begynner med eksakt samme tekst.

Sider har typisk sidenavn som følgende eksempler:

Søkeresultatene viser først kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tittel. Deretter vises kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tekstinnholdet på siden. Får du ingen treff, får du mulighet til å tilpasse søket. Standard søkevalg kan også endres i dine personlige innstillinger (når du er innlogget).

I en del tilfeller er det laget en direkte videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel går til siden "epost", så blir du sendt til siden som heter "E-post". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.

Kategorier

I tillegg til å fungere som vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på disse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper eller kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.

Mange sider vil tilhøre enten bruksanvisninger eller ofte stilte spørsmål. I tillegg er de gjerne tilknyttet en kategori under tjenester og/eller operativsystemer.

Eksempelvis vil siden "Eduroam på Linux" tilhøre kategorien for tjenesten Eduroam, operativsystemet [[:Kategori:Linux|Linux], i tillegg til informasjonstypen bruksanvisninger.

Om du vil bidra, finnes også vedlikeholdskategorier av typen sider under utvikling, korte sider (og gjerne kan utvides) og sider som trenger engelsk oversettelse.

TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.

IT-hjelp kan bli bedre med din hjelp

I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å bidra til å forbedre innholdet. IT-hjelp er en wiki som bruker samme system som blant annet Wikipedia. Der kan alle bidra. På IT-hjelp må du logge inn med brukerkonto ved UiB for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.

Vi tar også gjerne i mot tilbakemeldinger på bruksanvisninger og andre sider som ikke gir deg den hjelpen du trenger. Stemmer ikke bruksanvisningen? Eller er den vanskelig å forstå? Eller kanskje du ikke finner siden du trenger? Bruk diskusjonssiden til den aktuelle siden eller kontakt oss gjennom UiBhjelp.

Hvem står bak innholdet?

Historikk øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.

Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av IT-avdelingen eller av andre ansatte / studenter.

IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli oppdatert av IT-avdelingen.

Låst side?

På IT-hjelp vil det være noen sider som er låst. Det vil si at kun administratorer for ithjelp.uib.no kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon samt hovedsider og oversiktssider. Autoritativ informasjon vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Selv om hovedside og oversiktssider er låste, vil vi gjerne ha forslag til forbedringer på disse.

NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.