Ofte stilte spørsmål om tilgang

Fra ithjelp
Sideversjon per 9. mar. 2017 kl. 09:53 av Botit (diskusjon | bidrag) (Redaksjon er sentralisert)

Hvordan får jeg logget på Windows / Unix?

Du må ha en brukerkonto for å kunne logge inn på maskiner som er satt opp av IT-avdelingen. Søknad om brukerkonto skal gjøres via SEBRA. Les mer informasjon om brukertilganger på denne siden.


Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke. Hva gjør jeg?

Alle klartekstprotokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ring OF brukerstøtte på 83500.


Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?

Passordet endrer du i systemet SEBRA.


Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?

Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?

For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server! - Der tar vi backup. - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for. - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering. - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Hvordan får jeg internett hjemme?

Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].


Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?

Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


Hvordan får jeg ICA-client på min private datamaskin?

Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?

Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.


Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?

Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Hvordan fjerner jeg lagrede passord i nettleseren?

Sjekk siden Hvordan_fjerne_lagrede_passord_i_nettleseren


Hvor lang tid tar det fra en legger informasjon inn i FS, til det blir lagt ut på Studentportalen?

Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).


Hvorfor får jeg bare tilgang til UiB-sider over VPN?

Virus-infiserte VPN-brukere kan risikere å få begrenset sitt nett-tilgang. Nå kan den enkelte sjekke om en er utsatt for tiltaket på denne websiden www.tjinfo.uib.no/sperret?

Teksten som sendes folk er omtrent slik:

Maskinen din som er tilknyttet UIB via NORSK_TEKST er smittet av en slem orm - vi vet ikke hvilket virus men ser av trafikken fra maskinen din at den er infisert og gjør forsøk på å spre seg fra din maskin til andres.

Maskinen din er til skade for andre brukere på Internett, det kan ikke fortsette! Dersom oversikten under hovedsakelig refererer til port 445, kan det gjerne være Sasser.

Den eneste sikre måten å bli kvitt viruset på er å reinstallere Windows på maskinen. Husk å ta sikkerhetskopi av alt du ønsker å beholde før du følger denne oppskriften:

Reinstaller operativsystem mens maskinen er av nett! Skru på innebygd XP brannmur FØR nettverkskabelen plugges i. Last ned oppdateringer fra Windows Update Installer antivirus og oppdater signaturer Skru av brannmur og evt. meld inn i domene.

Du kan få gratis antivirus-program av UIB: https://tjinfo.uib.no/program

I tillegg til virus finnes også mye annen ufyselig programvare som kan snike seg inn på PC-en din, slik programvare kan avlytte alle dine tastetrykk eller sende pornografisk spam mens du sover. Spybot vil hjelpe deg, du må bruke et slikt verktøy: http://www.safer-networking.org/

Her kan du få hjelp til å holde PC-en din oppdatert:

http://windowsupdate.microsoft.com http://www.wlan.uib.no/sikkerhet.html http://doc.uib.no/wiki/WindowsSikkerhet

Du kan risikere å miste tilgang til internett via UIB dersom du ikke følger opp denne meldingen.

Dersom du har fulgt alle oppskrifter og fortsatt får disse meldingene,kan det tenkes at andre bruker din konto? Bytt passord:

Studenter og ansatte:: https://sebra.uib.no

Du kan sjekke om din VPN-forbindelse har blitt begrenset her: https://tjinfo.uib.no/sperret