Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 10: Linje 10:


==Doktorgradsprøver med Teams==
==Doktorgradsprøver med Teams==
# '''Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook.  
# '''Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte'''. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook.  
[[fil:01teamsmøte.png|300px]]
[[fil:02teamsmøte.png|300px]]
# '''Endre innstillinger for møtet.''' Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør:
* Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
* I møteinnstillingene velger du "Alle" på "Hvem kan omgå lobbyen?". Dermed kan hvem som helst komme inn i møtet som tilhørere. Husk å trykk "Lagre"
[[fil:03teamsmøte.png|300px]]
* Høyreklikk på teksten "Bli med i Microsoft Teams-møte" og velg "Kopier hyperkobling". Da får du tatt en kopi av linken som må brukes for å delta i møtet. Den skal settes inn i kunngjøringen om doktorgradsprøven.
[[fil:04teamsmøte.png|300px]]


Se også veiledning på [https://support.office.com/nb-no/article/planlegge-et-m%C3%B8te-i-teams-943507a9-8583-4c58-b5d2-8ec8265e04e5 Se veiledning her].


* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.
Linje 25: Linje 32:


==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.==
==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.==
==Hjelp==
Se også veiledning på [https://support.office.com/nb-no/article/planlegge-et-m%C3%B8te-i-teams-943507a9-8583-4c58-b5d2-8ec8265e04e5 Se veiledning her].

Sideversjonen fra 15. mar. 2020 kl. 19:11

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig.

Vi anbefaler primært å bruke Teams, som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ.

Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)

  • Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
  • Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til en teknisk prøve på akkurat samme måte som selve doktorgradsprøven.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.

Doktorgradsprøver med Teams

  1. Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook.

01teamsmøte.png 02teamsmøte.png

  1. Endre innstillinger for møtet. Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør:
  • Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
  • I møteinnstillingene velger du "Alle" på "Hvem kan omgå lobbyen?". Dermed kan hvem som helst komme inn i møtet som tilhørere. Husk å trykk "Lagre"

03teamsmøte.png

  • Høyreklikk på teksten "Bli med i Microsoft Teams-møte" og velg "Kopier hyperkobling". Da får du tatt en kopi av linken som må brukes for å delta i møtet. Den skal settes inn i kunngjøringen om doktorgradsprøven.

04teamsmøte.png


  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.

Doktorgradsprøver med Skype for Business

  • Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. Se videoveiledning.
  • Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
  • Før avviklingen er det viktig at alle deltakere er utstyrt med riktig utstyr. Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd. IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.


Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.

Hjelp

Se også veiledning på Se veiledning her.