Forskjell mellom versjoner av «Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver»

Fra IT-hjelp UiB
Linje 23: Linje 23:
 
[[fil:04teamsmøte.png|300px]]
 
[[fil:04teamsmøte.png|300px]]
 
* Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på [https://tinyurl.com/ tinyurl.com].<br><br>
 
* Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på [https://tinyurl.com/ tinyurl.com].<br><br>
 
+
* Alle som bruker lenken vil få opp møtet i sin nettleser (eller Teams-program hvis de har det installert). Det er ikke noe krav om at man har UiB-konto eller Microsoft Office 365-konto. Dermed er doktorgradsprøven helt åpen. (Dersom det ikke er ønskelig, velger man bort "alle" på innstillingen "Hvem kan omgå lobbyen?". Da må møte-administrator "slippe inn" de som ønsker å delta.
  
 
'''3. Gjennomfør doktorgradsprøven '''
 
'''3. Gjennomfør doktorgradsprøven '''
 
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.  
 
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.  
 
* Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).
 
* Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).
[[fil:teams-møtekontroller.png|500px]]
+
[[fil:teams-møtekontroller.png|600px]]
 
* Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
 
* Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
 
* Det kan også være nyttig å se listen over møtedeltakere, bl.a. for å se at publikum har dempet sine mikrofoner. Hvis det kommer støy fra en av møtedeltakernes mikrofoner kan administrator høyreklikke på denne og velge å dempe mikrofonen.
 
* Det kan også være nyttig å se listen over møtedeltakere, bl.a. for å se at publikum har dempet sine mikrofoner. Hvis det kommer støy fra en av møtedeltakernes mikrofoner kan administrator høyreklikke på denne og velge å dempe mikrofonen.
Linje 34: Linje 34:
  
 
==Doktorgradsprøver med Skype for Business==
 
==Doktorgradsprøver med Skype for Business==
 +
Hvis det ikke er mulig å gjennomfører møtet i Teams, kan det eventuelt gjennomføres i Skype. Hovedforskjellen er at dette møtet ikke kan være åpent. De som ønsker å delta som publikum må dermed melde seg til møtets administrator, som må legge dem til i innkallingen.
 +
# Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%c3%b8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d?ui=nb-NO&rs=nb-NO&ad=NO Se videoveiledning].
 +
# Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
  
* Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%c3%b8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d?ui=nb-NO&rs=nb-NO&ad=NO Se videoveiledning].
+
Ellers er gjennomføringen som for Teams-møte over.
* Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
 
* Før avviklingen er det viktig at alle deltakere er utstyrt med riktig utstyr. Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd. IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
 
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.
 
  
 +
==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.==
  
==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.==
 
  
 
==Hjelp==
 
==Hjelp==
  
 
Se også veiledning på [https://support.office.com/nb-no/article/planlegge-et-m%C3%B8te-i-teams-943507a9-8583-4c58-b5d2-8ec8265e04e5 Se veiledning her].
 
Se også veiledning på [https://support.office.com/nb-no/article/planlegge-et-m%C3%B8te-i-teams-943507a9-8583-4c58-b5d2-8ec8265e04e5 Se veiledning her].

Revisjonen fra 15. mar. 2020 kl. 20:52

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig.

Vi anbefaler primært å bruke Teams, som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ.

Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)

  • Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt god konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
  • Deltakerne må tenke på sin plassering i forhold til lys- og støykilder.
  • Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til og gjennomføres en teknisk prøve på samme måte som selve doktorgradsprøven.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.

Doktorgradsprøver med Teams

1. Kall inn til doktorgradsprøven som et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook ved å velge "Nytt Teams-møte" på båndet. Ta med alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) i innkallingen.
01teamsmøte.png


2. Endre innstillinger for møtet. Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør følgende:
02teamsmøte.png

  • Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
  • I møteinnstillingene velger du "Alle" på "Hvem kan omgå lobbyen?". Dermed kan hvem som helst komme inn i møtet som tilhørere. Husk å trykk "Lagre":

03teamsmøte.png

  • Høyreklikk på teksten "Bli med i Microsoft Teams-møte" og velg "Kopier hyperkobling". Da får du tatt en kopi av linken som må brukes for å delta i møtet. Den skal settes inn i kunngjøringen om doktorgradsprøven:

04teamsmøte.png

  • Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på tinyurl.com.

  • Alle som bruker lenken vil få opp møtet i sin nettleser (eller Teams-program hvis de har det installert). Det er ikke noe krav om at man har UiB-konto eller Microsoft Office 365-konto. Dermed er doktorgradsprøven helt åpen. (Dersom det ikke er ønskelig, velger man bort "alle" på innstillingen "Hvem kan omgå lobbyen?". Da må møte-administrator "slippe inn" de som ønsker å delta.

3. Gjennomfør doktorgradsprøven

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.
  • Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).

Teams-møtekontroller.png

  • Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
  • Det kan også være nyttig å se listen over møtedeltakere, bl.a. for å se at publikum har dempet sine mikrofoner. Hvis det kommer støy fra en av møtedeltakernes mikrofoner kan administrator høyreklikke på denne og velge å dempe mikrofonen.


Doktorgradsprøver med Skype for Business

Hvis det ikke er mulig å gjennomfører møtet i Teams, kan det eventuelt gjennomføres i Skype. Hovedforskjellen er at dette møtet ikke kan være åpent. De som ønsker å delta som publikum må dermed melde seg til møtets administrator, som må legge dem til i innkallingen.

  1. Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. Se videoveiledning.
  2. Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.

Ellers er gjennomføringen som for Teams-møte over.

Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.

Hjelp

Se også veiledning på Se veiledning her.