Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 11: Linje 11:


==Doktorgradsprøver med Teams==
==Doktorgradsprøver med Teams==
# '''Kall inn til doktorgradsprøven som et Teams-møte.''' Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook ved å velge "Nytt Teams-møte" på båndet. Ta med alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) i innkallingen.  
'''1. Kall inn til doktorgradsprøven som et Teams-møte.''' Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook ved å velge "Nytt Teams-møte" på båndet. Ta med alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) i innkallingen.  
[[fil:01teamsmøte.png|300px]]<br><br>
[[fil:01teamsmøte.png|300px]]
# '''Endre innstillinger for møtet.''' Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør:
 
'''2. Endre innstillinger for møtet.''' Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør:
[[fil:02teamsmøte.png|300px]]
[[fil:02teamsmøte.png|300px]]
* Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
* Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
Linje 21: Linje 22:
[[fil:04teamsmøte.png|300px]]
[[fil:04teamsmøte.png|300px]]
* Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på [https://tinyurl.com/ tinyurl.com].<br><br>
* Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på [https://tinyurl.com/ tinyurl.com].<br><br>
# '''Gjennomfør doktorgradsprøven '''
 
'''3. Gjennomfør doktorgradsprøven '''
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.  
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.  
* Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).
* Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).

Sideversjonen fra 15. mar. 2020 kl. 19:47

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig.

Vi anbefaler primært å bruke Teams, som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ.

Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)

  • Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt god konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
  • Deltakerne må tenke på sin plassering i forhold til lys- og støykilder.
  • Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til og gjennomføres en teknisk prøve på samme måte som selve doktorgradsprøven.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.

Doktorgradsprøver med Teams

1. Kall inn til doktorgradsprøven som et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook ved å velge "Nytt Teams-møte" på båndet. Ta med alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) i innkallingen. 01teamsmøte.png

2. Endre innstillinger for møtet. Når du har sendt innkallingen til Teams-møtet for doktorgradsprøven, åpne møtet igjen og gjør: 02teamsmøte.png

  • Hold nede CTRL mens du klikker på "møtealternativer" for å få opp innstillinger for møtet.
  • I møteinnstillingene velger du "Alle" på "Hvem kan omgå lobbyen?". Dermed kan hvem som helst komme inn i møtet som tilhørere. Husk å trykk "Lagre":

03teamsmøte.png

  • Høyreklikk på teksten "Bli med i Microsoft Teams-møte" og velg "Kopier hyperkobling". Da får du tatt en kopi av linken som må brukes for å delta i møtet. Den skal settes inn i kunngjøringen om doktorgradsprøven:

04teamsmøte.png

  • Lenken du kopierte fra møteinnkallingen er veldig lang! Før den settes inn i kunngjøringen, kan det være lurt å erstatte den med en forkortet lenke, som du f.eks. kan lage på tinyurl.com.

3. Gjennomfør doktorgradsprøven

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.
  • Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Teams. Gjør deg kjent med kontrollene i menyen (se bildet).

Teams-møtekontroller.png

  • Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
  • Det kan også være nyttig å se listen over møtedeltakere, bl.a. for å se at publikum har dempet sine mikrofoner. Hvis det kommer støy fra en av møtedeltakernes mikrofoner kan administrator høyreklikke på denne og velge å dempe mikrofonen.


Doktorgradsprøver med Skype for Business

  • Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. Se videoveiledning.
  • Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
  • Før avviklingen er det viktig at alle deltakere er utstyrt med riktig utstyr. Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd. IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.


Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.

Hjelp

Se også veiledning på Se veiledning her.