Administrative fellessystemer ved UiB

Fra IThjelp
Sideversjon per 9. sep. 2013 kl. 12:35 av St06047 (diskusjon | bidrag) (ferdig overført fra intranett?)


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative program, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra Windows-klienter.


Oversikt over felles administrative systemer med leder for eieravdeling finnes i skjemaet (se under).


Søknad om tilgang

PAGA: Eget søknadsskjema brukes. Mer om tilgang til PagaWeb



Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema som:


Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


FS: Signert taushetserklæring må også sendes for å få tilgang til FS. Har du problemer med å åpne denne, kan du laste den ned først eller åpne den fra uawiki.

Basware: Skjemaet "Basware - Rolleregister" må også legges ved. Dette finnes under skjema og maler hos Økonomiavdelingen eller via lenke på søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").


Maskinnavn kan finnes slik:


  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"


Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.