Administrative fellessystemer ved UiB: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(6 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
{{Utdatert|utdatert=<br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=e93399f88a414051aad144cf447c9540 Oppdatert informasjon om programvare finnes i UiBhjelp].}}
[[en:Administrative systems at UiB]]
 


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra [[klientdriftede maskiner]] med Windows.
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra [[klientdriftede maskiner]] med Windows.
Linje 12: Linje 10:


===Basware===
===Basware===
For å få tilgang til [[Basware]] (for innkjøp og fakturabehandling) trenger du
[[Basware]] PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du
* søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
* søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
* skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på [http://www.uib.no/foransatte/25934/økonomisystemer oversikt over økonomisystemene] eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
* skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på [http://www.uib.no/foransatte/25934/økonomisystemer oversikt over økonomisystemene] eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
Linje 23: Linje 21:
For saksbehandlertilgang, [https://wiki.uib.no/arkiwiki/index.php/Tilgang_til_ePhorte se egne rutiner og skjema i arkiwiki]
For saksbehandlertilgang, [https://wiki.uib.no/arkiwiki/index.php/Tilgang_til_ePhorte se egne rutiner og skjema i arkiwiki]


=== FS ===
=== FS (Felles Studentsystem) ===
For å bli bruker av FS må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon se : [https://wikihost.uib.no/sawiki/index.php/Felles_studentsystem_%28FS%29 sawiki]
For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se [https://mitt.uib.no/courses/9257/pages/tilgang-til-fs Mitt UiB]


=== HR-portalen ===
[https://www.uib.no/hr-portalen HR-portalen] brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.


=== PAGA / PagaWeb ===
[https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen] gis via eget søknadskjema.
Personalportalen [http://pagaweb.uib.no Pagaweb] er tilgjengelig for alle ansatte.


=== Andre felles administrative systemer: ===
=== Andre felles administrative systemer: ===
Linje 47: Linje 46:
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"


Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdelingen for det aktuelle systemet, eller IT-avdelingen gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp] eller på telefon 555 84700.


[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Tilgang]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[Kategori:Tjenestekatalog]]
[[en:Administrative systems at UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Tilgang]]
[[Kategori:Tjenestekatalog]]

Siste sideversjon per 7. feb. 2022 kl. 14:02

Viktig melding.gif Gammelt og utdatert innhold! Denne siden kan inneholde informasjon som ikke lenger er korrekt eller relevant.
Oppdatert informasjon om programvare finnes i UiBhjelp.

Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra klientdriftede maskiner med Windows.

Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).


Søknad om tilgang

Basware

Basware PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du

  • søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
  • skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på oversikt over økonomisystemene eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> Les mer om Pagaweb og tilganger

ePhorte

UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via ePhorteWeb.

For saksbehandlertilgang, se egne rutiner og skjema i arkiwiki

FS (Felles Studentsystem)

For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se Mitt UiB

HR-portalen

HR-portalen brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.

Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen gis via eget søknadskjema.

Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:

  • PDF - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
  • DOCX - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • ODT - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • RTF - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.

Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


Finne IP-adresse og maskinnavn

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").

Maskinnavn kan finnes slik:

  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"

Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdelingen for det aktuelle systemet, eller IT-avdelingen gjennom UiBhjelp eller på telefon 555 84700.