Hvordan lage PDF-dokument og Ofte stilte spørsmål om lagring av data: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
m (Korrigerte tekstinnhold og kategoriserte innlegget)
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
==Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?==
Registrer en sak i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal hente restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.).


== Hvordan lage PDF-dokument ==


'''Windows'''
==Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?==
Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.


1. Mens du har oppe det dokumentet du ønsker å lage .pdf av, velg Fil -> Skriv ut
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
2. Velg PDFCreator som skriver (Pullprint er nok valgt automatisk, du må endre denne i nedtrekksmenyen)
 
3. Trykk "Ok", velg hvor du vil lagre PDF-dokumentet.
 
'''OS X'''
 
1. Velg "Fil" i menyen, og "Skriv ut" (Eple + P).
 
2. Nede til venstre vil det være en knapp markert "PDF"
 
3. Her er det flere valg, vanligvis er "Save as .pdf/Arkiver som .pdf" mest interessant
(Dette vil virke i alle programmer i OS X som har mulighet til å printe!)
 
'''Open Office / Star Office'''
 
1. Velg "Fil" i menyen, og "Export as PDF".
 
--------------
 
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
[[Kategori:Utskrift, kopiering og skanning]]
[[Kategori:Microsoft Office]]
[[Kategori:Mac OSX]]
[[Kategori:PDF]]

Sideversjonen fra 23. feb. 2010 kl. 09:50

Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?

Registrer en sak i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal hente restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.).


Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?

Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.