Forskjell mellom sidene «Hovedside» og «Ofte stilte spørsmål om lagring av data»

Fra IT-hjelp UiB
(Forskjell mellom sider)
m (Åpnet Hovedside)
 
m
 
Linje 1: Linje 1:
== ithjelp.uib.no ==
+
==Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?==
 +
Registrer en sak i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal hente restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.).
  
__NOTOC__
 
  
{| width="100%"
+
==Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?==
|-
+
Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
  
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
+
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
 
===[[Brukerstøtte]]===
 
 
 
*[[Brukerstøtte for ansatte|Ansatte]]
 
*[[Brukerstøtte for studenter|Studenter]]
 
*[[Brukerstøtte for gjester|Gjester]]
 
 
 
[https://bs.uib.no Registrer problem / spørsmål]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[E-post]]===
 
 
 
Logg på:
 
*[https://kalender.uib.no Outlook Web Access]
 
*[https://webmail.uib.no Webmail]
 
 
 
[https://tjinfo.uib.no/finnmail Sjekk hvilket e-postsystem jeg skal logge på]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 0em 0em 0.5em; background-color:#f5f5f5; height:8em; overflow:hidden; align:right;">
 
<rss>http://meldinger.uib.no/rss.php?meldingstype=itdrift</rss>
 
[[http://meldinger.uib.no/itdrift.php?modus=arkiv Arkiv]]
 
 
 
</div>
 
 
 
|}
 
 
 
{| width="100%"
 
|-
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[Nettverk]]===
 
 
 
*[[Fastnett]]
 
*[[Trådløst nettverk]]
 
*[[VPN, Virtual private network]]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[Programvare]]===
 
 
 
[https://tjinfo.uib.no/program Last ned programvare til privat pc]
 
 
 
Tilgjengelig programvare på UiB-pc:
 
*[https://bs.uib.no/adprogs/ Windows]
 
*[http://marimbaconsole.uib.no/software Linux]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#f5f5f5; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
== [[:Kategori:Aktuelt|Aktuelt]] ==
 
* [http://link.uib.no/?6DGIo Temaserie fra IT-avdelingen, nr. 2: E-post]
 
* [[IT-avdelingens planer for Windows 7]]
 
* [[IT-avdelingens planer for ny versjon av Microsoft Office (etter Office 2003)]]
 
 
 
[[:Kategori:Aktuelt|Nyhetsarkiv]]
 
 
 
</div>
 
 
 
|}
 
 
 
{| width="100%"
 
|-
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[Telefoni]]===
 
 
 
*[[Fasttelefoni|Fasttelefon]]
 
 
 
*[[Mobiltelefoni|Mobil]]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[Brukertilgang]]===
 
 
 
SEBRA - søk om tilganger for [[intranett]], [[fellesområder]]
 
 
 
[[Tilgang til administrative fellessystemer]]
 
 
 
</div>
 
 
 
|}
 
 
 
{| width="100%"
 
|-
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[Utskrift og kopiering]]===
 
 
 
[[Pullprint]]:
 
 
 
*[http://payprint.uib.no/ Din utskriftskø i Pullprint]
 
 
 
[[Hvordan legge til nettverkskriver]]
 
 
 
</div>
 
 
 
| width="33%" style="vertical-align:top" |
 
 
 
<div style="margin: 0.5em 1em 0em 0em;  border: 1px solid #dfdfdf; border-bottom: 0px; padding: 0.5em 1em 0em 1em; background-color:#F8F8FF; height:10.5em; overflow:hidden; align:right;">
 
 
 
===[[:Kategori:Tjenester|Alle tjenester]]===
 
 
 
</div>
 
 
 
|}
 
 
 
 
 
{| border=0 width="100%"
 
|-valign="top"
 
| <div style="margin: 0 10px 0 0;  border: 2px solid #dfdfdf; padding: 0 1em 1em 1em; background-color:#f8f8ff; ">
 
 
 
For å kunne legge til og endre informasjon må du logge inn med ditt UiB brukernavn og passord.
 
 
 
''2009 Universitetet i Bergen - IT-avd. Tlf.: 55584700, Faks: 55584299''
 
 
 
''Postadresse: IT-avdelingen, UiB Postboks 7800 5020 Bergen''
 
 
 
''Besøksadresse: Nygårdsgaten 5 (Stein Rokkans hus) 4. etg.''
 
</div>
 
 
 
|}
 

Revisjonen fra 23. feb. 2010 kl. 11:50

Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?

Registrer en sak i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal hente restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.).


Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?

Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.