PC-stover og Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
 
Linje 1: Linje 1:
Alle fakulteta og Universitetsbiblioteket har PC-stover for studentar. For å få tilgang til datamaskinene og dei tilgjengelege programma, må du ha betalt semesteravgift og ha fått ein eigen brukarkonto. Ved pålogging på student-PC får du tilgang til ditt eige heimeområde for lagring. På Windows blir det også oppretta eigen brukarprofil, slik at du får lagra eigne innstillingar. Operativsystemet som i hovudsak er installert er Windows XP, men ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er det også installert linux.
{{Under utvikling}}


''' Meir informasjon om PC-stover:'''
(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til [[Informasjon_om_undervisningsrom]].)


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=576&toplink_id=571  Det humanistiske fakultetet]
==Tilgang til rom==


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=578&toplink_id=571  Det juridiske fakultetet]
===Hvordan bestille rom===


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=579&toplink_id=571  Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet]
===Hvordan komme seg inn i rommet===


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=580&toplink_id=571  Det medisinsk-odontologiske fakultetet]
Vil variere fra sted til sted!


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=577&toplink_id=571  Det samfunnsvitskaplege fakultetet]
==Bruk av fastmontert UiB-PC==


[http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=582&toplink_id=571  Det psykologiske fakultet]
* Bruk egen UiB-konto
* Gjester bruker kurskonto, se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Eksterne forelesere må ha tildelt kurskonto for å bruke UiB-PC. Det er en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren som genererer kontoen.


[http://www.ub.uib.no/avdeling/hf/index.htm  Bibliotek for humaniora]
==Bruk av egen PC==


[http://www.ub.uib.no/fag/rettsvit/pc-er.htm  Bibliotek for juridiske fag]
===Tilkobling for å få bilde på projektor===


[http://www.ub.uib.no/avdeling/matnat/arbeidsplasser.htm  Bibliotek for realfag]
(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)


[http://www.ub.uib.no/avdeling/med/Informasjon/info-pcer.htm  Bibliotek for medisinske fag]
VGA-tilkobling, magiknapp


[http://www.ub.uib.no/avdeling/odont/Nye%20brukere/nyebrukere-pcer.htm  Bibliotek for odontologiske fag]
===Tilkobling for å få lyd på høyttalere===


[http://www.ub.uib.no/avdeling/psyk/Laeringsenter  Bibliotek for psykologi, utdanning og helse]
* Lydkabel
* Sjekk lydinnstillinger (burde vært en egen wiki-side [[Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en]]; kildevalg og volum på kontrollpanelet)


[http://www.ub.uib.no/avdeling/sv/Praktiskinformasjon.htm  Bibliotek for samfunnsvitenskap]
===Tilkobling til nett===


[http://www.uib.no/regelsamling/?system=regler&file=total.xml&id=Sect3.i__26528  Fellesreglement for lesesaler ved Universitetet i Bergen]
* Auditorienett
* Trådløst
** UiB-nett
** EDUROAM


==Enkel bruk av kontrollpanel==


Dei fleste PC-stover har tilgang til trådlaust nettverk der du kan kople eiga datamaskin opp mot Internett og UiB sitt nettverk.
* Kildevalg
* Lydvolum
* Bilde med piler (av standard Extron-panel)


Ved alle fakulteta og nokre biblioteksfilialer er det [http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 PC-vakter] som kan hjelpe studentar med enklare dataproblem.
==Riktig bruk av utstyret==


I tilknytning til PC-stovene er det installert skrivarar knytta opp mot [[Pullprint]].
* Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
{{BRS}}


[[Kategori:PC-stuer]]
Etter bruk:
* La PC-en stå på
* Slå av projektor med styringspanelet
* Slå av og legg på plass trådløs mic
 
* annet... ?
 
==Hvis du trenger hjelp==
 
* PC-vakt
* Plakat i rommet
* Webside med oversikt over undervisningsassistanse: [[Brukerstøtte_i_undervisningsrom]]
* Webside [http://uv-rom.uib.no]
 
 
*
 
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]

Sideversjonen fra 14. okt. 2010 kl. 11:02

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 14.10.2010 av Ngfbh . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Hvordan komme seg inn i rommet

Vil variere fra sted til sted!

Bruk av fastmontert UiB-PC

  • Bruk egen UiB-konto
  • Gjester bruker kurskonto, se om kurskonto. Eksterne forelesere må ha tildelt kurskonto for å bruke UiB-PC. Det er en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren som genererer kontoen.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor

(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)

VGA-tilkobling, magiknapp

Tilkobling for å få lyd på høyttalere

Tilkobling til nett

  • Auditorienett
  • Trådløst
    • UiB-nett
    • EDUROAM

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.

Etter bruk:

  • La PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp