Innkjøpsveiledning og Brukarkonto for tilsette: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
{{Autoritativ informasjon}}
{{Trenger gjennomgang}}


=== Generellt om innkjøp av data- og teleutstyr ===


*[[:Category:Innkjøp|Alle sider om IT-innkjøp]]
Alle tilsette ved UiB må ha ein brukarkonto.
*[https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabID=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path=146259&loc_code_path=2210&menu_type=11 IT-avdelingens innkjøpsveiledning på intranett (krever pålogging)]'''INNKJØPSVEILEDNINGEN SKAL FØLGES !!'''


Det er  viktig  at du følger innkjøpsveiledningen når du skal kjøpe data- og teleutstyr.
Brukarkonto ved UiB gir deg:
Innkjøpsveiledningen viser til datamaskiner, skrivere og annet datautstyr som er testet og  kvalitetssikret av oss. For å sikre stabil drift og effektiv brukerstøtte er IT-avdelingen avhengige av at datautstyret er standardisert og at det samspiller med våre systemer (se også  [[serviceerklæring fra IT-avdelingen]]. Det er derfor viktig at innkjøpsanbefalingene følges.


* [[Internett]] og [[Intranett|intranet]].
* Eiga e-postadresse med god lagringskapasitet og moglegheit til å bruke [[e-post]] i nettlesaren din.
* Eige lagringsområde på server med [[Lagring og backup|tryggleikskopiering]].
* [[Utskrift, kopiering og skanning|Utskriftstenester]].
* Oppkopling til Internet og UiB sitt nettverk frå eigen PC  [[ADSL]] eller [[Trådløst datanett|trådlaust]]).
* Moglegheit til å [[Egne vevsider for studenter og ansatte|legge ut eigne vevsider]].


Universitetet i Bergen har bindende rammeavtaler for alt kjøp av datautstyr. Det er '''ikke''' anledning til å gå utenom disse avtalene og kjøp fra andre leverandører.
*[http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=297 retningslinjer for innkjøp av varer og tjenester i Regelsamlingen]
*[http://innkjop.uib.no Innkjøpsguiden].


== Ny brukarkonto / tilgang ==


=== Innkjøp av mobiltelefoner ===
Oppretting av brukarkonto for tilsette eller andre med nær tilknyting til UiB er ein tretrinnsprosess i [https://sebra.uib.no/sebra/ SEBRA] (følg rettleiingane):
* [[Mobiltelefonmodeller]]
* [[Abonnement for mobiltelefoni|Abonnement]]
* [[Bestilling av mobiltelefon|Bestilling]]


# Kontosøkar søker om tilgang (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Søknad).
# [https://sebra.uib.no/sebra/Register/anvisere?lang=norsk Lokal SEBRA-godkjennar] får e-post om søknaden og kan godkjenne den.
# Kontosøkar opprettar kontoen (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Opprett).


=== Innkjøp av skrivere ===
Søknad om tilgang til fellesområde eller intranettområde kan også gjerast etter same oppskrift eller via "Min Konto" -> Søknad.


=== Innkjøpav programvare ===
En rekke programvare er tilgjengelig for alle via felles UiB lisens, mens annen programvare må skaffes for hver enkelt. IT-avdelingen distribuerer felles programvare og installerer programvare på UiB-maskiner.
Se [[Programvare ved UiB]] for mer informasjon.


== Lenker ==


[http://www.uib.no/persok/Sebra/ Detaljerte rutiner for SEBRA]


Dersom du har spørsmål om innkjøp av data- og teleutstyr kan du registrere det til IT-avdelingen på https://bs.uib.no eller via BRITA på telefon (555) 84700.
[https://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=255 IKT-reglementet for UiB]


[[Kategori:Innkjøp|Alle artikler om innkjøp]]
[[Kategori:Autentiserings og katalogtjenester]]
[[Kategori:Innkjøp]]

Sideversjonen fra 17. feb. 2010 kl. 09:34

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.


Alle tilsette ved UiB må ha ein brukarkonto.

Brukarkonto ved UiB gir deg:


Ny brukarkonto / tilgang

Oppretting av brukarkonto for tilsette eller andre med nær tilknyting til UiB er ein tretrinnsprosess i SEBRA (følg rettleiingane):

  1. Kontosøkar søker om tilgang (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Søknad).
  2. Lokal SEBRA-godkjennar får e-post om søknaden og kan godkjenne den.
  3. Kontosøkar opprettar kontoen (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Opprett).

Søknad om tilgang til fellesområde eller intranettområde kan også gjerast etter same oppskrift eller via "Min Konto" -> Søknad.


Lenker

Detaljerte rutiner for SEBRA

IKT-reglementet for UiB