Ofte stilte spørsmål om tilgang

Fra IThjelp
Sideversjon per 26. jan. 2010 kl. 16:41 av St06511 (diskusjon | bidrag) (Ny side: {{Trenger gjennomgang}} '''Problem: Jeg trenger tilgang til Windows / Unix.''' Løsning: Søknad om ny konto skal gjøres via SEBRA. '''Problem: Jeg har glemt passordet mitt.''' Løsning...)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Problem: Jeg trenger tilgang til Windows / Unix. Løsning: Søknad om ny konto skal gjøres via SEBRA.

Problem: Jeg har glemt passordet mitt. Løsning: Ansatte må kontakte BRITA på telefon (555) 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved geografiske avstander, kontakt BRITA (55584700) for avtale om alternativ sikker overlevering.

Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke? Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !

Problem: Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Løsning: Ring OF brukerstøtte på 83500.

Problem: Jeg vil endre passordet mitt i Windows / Unix. Løsning: SEBRA

Problem: Jeg trenger tilgang til OF / FS Løsning: Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.

Problem: Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk) Løsning: For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server!

- Der tar vi backup.

- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.

- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.

- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.

Problem: Jeg trenger tilgang til internett hjemmefra Løsning: Ventelo er vår leverandør nå.

Men det er fortsatt mulig å benytte: ISDN(digitale) og/eller MODEM(analoge) oppringttjenester.Telefonnummer til tjenesten er 55584000 for studenter og ansatte. Mer info

Problem: Jeg trenger hjemmekontor løsning Løsning: Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen. Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.


Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/

(Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)

Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.

Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min. Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.

Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet? Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".

Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords

Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen. Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).