Mobiltelefonmodeller og Microsoft Developer Network Academic Alliance (MSDNAA): Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
(skrevet om avsnitt om anbefalte modeller)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}
Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx MSDN Academic Alliance]-avtaler med Microsoft:
{{Autoritativ informasjon}}
==IT-avdelingens innkjøpsanbefaling for mobiltelefoner==


===Enkel mobil uten kalender-/epostsynkronisering eller internett===
* Institutt for informatikk
* Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)


'''Funksjoner:''' Telefon, SMS, MMS, evt. kamera
Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx Microsoft].


'''Godkjente modeller:'''
I korte trekk:
* Alle med denne funksjonaliteten som kan leveres av vår leverandør. Også robuste/vanntette modeller for utendørs-/feltbruk.


'''Prisnivå:''' kr. 500 - 2000
* Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
* Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
* Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
* Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
* Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift


===Mobil med epost-og kalendersynkronisering===
Lokale kontaktpersoner/administratorer er:


'''Funksjoner:''' Som enkel mobil og i tillegg: Synkronisering av kalender og epost mot UiBs systemer. Enkel Internettsurfing
:Institutt for informatikk ([http://msdn.ii.uib.no msdn.ii.uib.no]):
:: Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller [https://bs.uib.no/?module=issues&action=new&gid=44 Issue-tracker].
:: De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.


'''Godkjente modeller:'''
:Infomedia:
*Vi har dessverre ingen modeller i dette segmentet som er testet og godkjent p.t. Aktuelle kandiater er til testing nå. Informasjonen her vil bli oppdatert så snart noen er godkjent.
:: Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
::Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
:: Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med  Rune Arntsen.


'''Prisnivå:''' kr. 2000 - 3000
IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.


===Avansert mobil===
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]


'''Funksjoner:''' Som kategorien over, og i tillegg: Full internettfunksjonalitet. Installere nettbaserte applikasjoner.
[[Kategori:BRS]]
 
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
'''Godkjente modeller:'''
[[Kategori:BRS]]
* [http://www.apple.com/iphone/specs.html iPhone 4 32GB]. Viktig [[Iphone_brukerinfo | informasjon]] ved anskaffelse av iPhone.
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
* HTC Desire
 
'''Prisnivå:''' Kr 3000 og oppover.
 
 
* [http://www.apple.com/iphone/specs.html iPhone 4 32BG]
 
 
===Hvorfor anbefalte modeller?===
 
IT-avdelingen må legge ned en del arbeid med hver modell for å sikre at de kan burkes sammen med UiBs systemer (epost- og kalendersynkronisering) og at vi kan gi grunnleggende hjelp med telefonen.
 
Dette krever at vi har kontroll med hvilke modeller som kjøpes; vi har ikke mulighet for å sikre at alle merker og modeller virker sammen med våre tjenester, og vi kan heller ikke gi hjelp med andre modeller enn de vi har testet og godkjent (over).
 
Andre mobiltelefoner / PDAer ''kan'' kjøpes (så lenge UiBs innkjøpsavtaler respekteres), men man kan da ikke koble disse til jobb-maskinen for synkronisering av kalender, kontakter osv, eller få brukerstøtte for konfigurering / bruk av telefonene. Brukerstøtte bør fortrinnsvis gis av forhandler i den grad dette er mulig.
 
Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - venligst kontakt BRITA.
 
 
[[en:Mobile_phone_models]]
 
[[Kategori:Mobiltelefoni]]

Sideversjonen fra 26. okt. 2010 kl. 19:08

Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått MSDN Academic Alliance-avtaler med Microsoft:

  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)

Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos Microsoft.

I korte trekk:

  • Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
  • Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
  • Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
  • Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
  • Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift

Lokale kontaktpersoner/administratorer er:

Institutt for informatikk (msdn.ii.uib.no):
Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller Issue-tracker.
De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.
Infomedia:
Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med Rune Arntsen.

IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.