Innføring i IT-hjelp og Microsoft Developer Network Academic Alliance (MSDNAA): Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Fjerna merking av intern kursholdarinfo som ikkje viste rett på sida. La til litt meir, bl.a. i starten.)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[media:IT-hjelp-intro.pdf|Klikk denne linken for]] å laste ned innføringshefte i bruk og vedlikehold av IT-hjelp. Bruk gjerne diskusjonssiden dersom du vil ha endringer i dette hefte. Duskusjonssiden finner du ved å klikke arkfane oppe til høyre (forutsatt at du er logget inn).
Et par IT-fag-miljøer UiB har inngått [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx MSDN Academic Alliance]-avtaler med Microsoft:


Oppslag for wikikode: [http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Reference_card WikiMedia Reference Card]
* Institutt for informatikk
* Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)


Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx Microsoft].


== Agenda (foreløpig) ==
I korte trekk:


* Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
* Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
* Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
* Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
* Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift


=== Teori ===
Lokale kontaktpersoner/administratorer er:


==== Hva er IT-hjelp? ====
:Institutt for informatikk ([http://msdn.ii.uib.no msdn.ii.uib.no]):
:: Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller [https://bs.uib.no/?module=issues&action=new&gid=44 Issue-tracker].
:: De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.


*IT-hjelp vs. itwiki, intranett, eksternweb og andre wikier
:Infomedia:
*Tilganger:
:: Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
**hele verden (Intranett) kan lese
::Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
**UiB-ere (SEBRA-konto) kan redigere
:: Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med  Rune Arntsen.
**administratorer (på ITA) kan litt mer..


==== Alle… ====
IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.
*..kan bidra
*..har et ansvar
*..monner drar


==== Rutiner og ansvar ====
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]


(malar: sjå under)
[[Kategori:BRS]]
*linjen
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
*delegering og fordeling mulig - men må være avklart hvem som har ansvar for hva
[[Kategori:BRS]]
*duplisering
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
*hver enkelt
 
==== Overvåking ====
*enkeltsider og kategorier
*e-post og overvåkingsliste
 
==== Sidestruktur ====
*sidetittel = overskrift 1
*overskrifter nivå 2 ->
*automatisk TOC ved 4+ overskrifter
 
==== (Faste) element ====
*kort intro
*hoveddel
*lenker inni eller til slutt?
*kategorier
 
==== Wikifisering ====
*wikikode
*kategorier
 
==== Editoren WikEd ====
*nyttige knapper:
** [W] - gjør om innlimt innhold til wikikode
** [T] - gjør om innlimt innhold til tekst
**lenke, liste, overskrift, osv.
 
 
==== Bilder og filer ====
*[[Spesial:Last_opp|Last opp fil]] i margen til venstre
*vise bilde:
<nowiki>[[Image:filnavn.jpg|thumb|100px|billedtekst]]</nowiki>
**lenke til fil:
<nowiki>[[media:filnavn.pdf|lenketekst]]</nowiki>
 
 
==== Lenker ====
*til
**sjekk [[Spesial:Lenker_hit/Innføring_i_IT-hjelp|Lenker hit]] i margen til venstre
*fra
*intern:
<nowiki>[[sidenavn]]</nowiki>  eller
<nowiki>[[sidenavn|valgfri annen tekst]]</nowiki>
*intern
<nowiki>[[side som ikke finnes]]</nowiki>  har [[rød lenketekst]], og kan opprettes om man klikker på den
*ekstern:
<nowiki>http://it.uib.no</nowiki>  eller
<nowiki>[http://it.uib.no annen tekst]</nowiki>
*e-post:
<nowiki>[mailto:navn@uib.no send e-post]</nowiki>
 
 
==== Redirigering ====
 
Søkeord som bør lede til en annen side kan dirigeres direkte dit:
 
*Merk siden og trykk på knappen [R].
*En redirigeringsside inneholder (kun) en tekst som denne:<br>
 
 
<nowiki>#REDIRECT [[tittel på siden som skal vises i stedet]]</nowiki> 
 
==== Låste sider ====
 
*regler, policy, avtaleinformasjon o.l.
*hovedside, nivå 2-sider
*kan endres eller låses opp av redaksjonen (administratorer)
 
==== Maler ====
 
Kan brukes til blant annet å merke og kategorisere sider. Se Spesialsider -> Alle sider med forstaving, velg "Mal".
 
==== Stjel! ====
 
Du kan kopiere kildekode fra andre sider (IT-hjelp, andre Mediawikier)
 
==== Be bold! ====
 
Skulle du gjøre noe feil, er det lett å ordne / gjøre om.
 
==== Hjelpesidene ====
 
Det er en [[:Kategori:Hjelpesider|egen kategori for hjelpesider]]. Disse er det også lov å forbedre..
 
==== Redaksjonen hjelper gjerne ====
 
Vi vil prøve å gi informasjon, hjelp, råd, tips..
 
==== Hvordan skrive på vev ====
 
*Nyttig
*Hvem, hva, hvorfor
*Det viktigste først
*Skriv enkelt
*Sjekk rettskriving
*[[Hvordan skrive på vev|..m.m.]]
 
=== Praktisk del ===
 
==== Hvordan finne sider som bør lages / oppdateres ====
 
*Søk etter ord innenfor egen fagkompetanse (husk å abonnere!)
 
*Spesialsider:
**Etterspurte sider og kategorier <br>(Men sjekk om siden/kategorien finnes under et annet navn. Da kan en [[#redirigering|redirigering]] vere tingen.)
**Korte sider
**Gamle sider  - ”Eldste sider”
**Alle sider med forstaving -> mal
 
*Spesielt viktige sider (se spesialsider)
**Populære sider
**Kategorier med flest sider (dele opp?)
**Sider med flest lenker
 
 
'''Bruk det du kan, og spør om hjelp! :)'''
 
[[Kategori:IT-hjelp]]

Sideversjonen fra 26. okt. 2010 kl. 19:08

Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått MSDN Academic Alliance-avtaler med Microsoft:

  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)

Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos Microsoft.

I korte trekk:

  • Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
  • Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
  • Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
  • Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
  • Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift

Lokale kontaktpersoner/administratorer er:

Institutt for informatikk (msdn.ii.uib.no):
Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller Issue-tracker.
De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.
Infomedia:
Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med Rune Arntsen.

IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.