Iphone brukerinfo og Oversikt sentrale regler og retningslinjer m.m.: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[en:Iphone_userinfo]]
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
= Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone =


'''Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:'''
===Sentrale reglementer o.l.===


iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs


klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


=== Priser og abonnement ===
* [http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=255 IKT-reglement for UiB]
**  [http://webber.uib.no/sec/regulations.htm English translation of the ICT regulations] (provided for convenience only)
* [http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=254 Overordnet IKT-sikkerhetspolicy ved UiB]


Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.


Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom.
----
Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på


kr. 1500,-


Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom
===Serviceerklæring fra IT-avdelingen===
”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd.
Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.


Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data
”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)


'''”Connect Premium” gir  fri databruk i Norge'''.
* [[Serviceeerklæring fra IT-avdelingen]]
: Relaterte dokumenter:
# [[Beskrivelse av tjenesten installasjon og drift av klientmaskin]]
## Hovedfunksjoner
## Krav til maskinvare
## Driftsklasser av Windows klientmaskiner
## Driftsklasser av Linux klientmaskiner
## Beskrivelse av tjenesten installasjon av programvare på klientmaskin
# [[Beskrivelse av tjenesten personlig brukerkonto]]
# [[Beskrivelse av tjenesten lagring på personlig hjemmeområde med sikkerhetskopiering]]


Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.


'''''Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.
'''''
Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24


For å oppnå disse betingelsene '''må '''telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.
----


'''''Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.'''''
===Retningslinjer fra IT-avdelingen===


=== Bruk av telefonen. Tjenester og støtte ===


Som nevnt - iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.
* [[Arbeids- og ansvarsdeling for skrivere]]
* [[Distribusjon av Mac OS X Snow Leopard]]
* [[IT-avdelingens planer for Windows 7]]
* [[IT-avdelingens planer for ny versjon av Microsoft Office (etter Office 2003]]


Brukere som kjøper iPhone må ha en '''privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert''', som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.


IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.
----


Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på '''privat maskin''' og betales privat. '''IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.'''


IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett
===Andre regler og retningslinjer===


Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.


'''Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.'''
* [http://webber.uib.no/it/regler/epost.htm Regler for bruk av e-post i saksbehandling ved UiB]
* [http://webber.uib.no/it/it-portal/UiB/regler_it-anskaffelser_og_endringsprosjekter.pdf Kjøreregler ved anskaffelse av IT-løsninger og gjennomføring av endringsprosjekter]
* Rutiner for EK-tjenester


IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.
----


[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Regler, rutiner og retningslinjer]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
[[Kategori:Oversiktssider]]
[[Kategori:Verifiserte sider]]

Sideversjonen fra 8. mar. 2010 kl. 12:31

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.


Sentrale reglementer o.l.




Serviceerklæring fra IT-avdelingen

Relaterte dokumenter:
  1. Beskrivelse av tjenesten installasjon og drift av klientmaskin
    1. Hovedfunksjoner
    2. Krav til maskinvare
    3. Driftsklasser av Windows klientmaskiner
    4. Driftsklasser av Linux klientmaskiner
    5. Beskrivelse av tjenesten installasjon av programvare på klientmaskin
  2. Beskrivelse av tjenesten personlig brukerkonto
  3. Beskrivelse av tjenesten lagring på personlig hjemmeområde med sikkerhetskopiering



Retningslinjer fra IT-avdelingen




Andre regler og retningslinjer