Problemer med Outlook på UiB-maskiner og Brukarkonto for tilsette: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
m (Muligens ikke nødvendig å merke siden med autoritativ informasjon. Låses bør den dog)
 
Linje 1: Linje 1:
Mange problemer relatert til Microsoft Outlook på klientdriftede maskiner kan ordnes ved å kjøre "Reparer Outlook" (mens Outlook IKKE er startet). Den vil tilbakestille oppsettet av Outlook til standard oppsett (peke til riktig server osv). Den vil ikke endre på dine personlige innstillinger som filtre, mailbokser osv, så det skal ikke være noen farer knyttet til å kjøre den. Vær obs på at den endrer på innstillinger for videresending av e-post hvis du har aktivert dette. Men for de fleste er ikke det noe man trenger tenke på.
{{Verifisert|person=mgmjv|avdeling=IT-avd.|dato=02.mars 2010}}{{BRA}}{{IDA}}


Kjør ”Start - > Support - > Reparere Outlook” evt Reset Firefox
== Brukerkonto ==


Hvis ikonet ikke finnes, er du ikke medlem av "Outlook"-gruppen.
Alle tilsette ved UiB må ha ein brukarkonto.


=== Brukarkonto ved UiB gir deg: ===


[[Fil:Reparere Outlook.jpg]]
* [http://www.uib.no Internett] og [http://intranet.uib.no intranet].
* Eiga e-postadresse med god lagringskapasitet og moglegheit til å bruke [[e-post]] i nettlesaren din.
* Eige lagringsområde på server med [[Lagring og backup|tryggleikskopiering]].
* [[Utskrift, kopiering og skanning|Utskriftstenester]].
* Oppkopling til Internet og UiB sitt nettverk frå eigen PC  ([[ADSL]] eller [[Trådløst datanett|trådlaust]]).
* Moglegheit til å [[Egne vevsider for studenter og ansatte|legge ut eigne vevsider]].


[[Kategori:Outlook]]
 
== Ny brukarkonto / tilgang ==
 
Oppretting av brukarkonto for tilsette eller andre med nær tilknyting til UiB er ein tretrinnsprosess i [https://sebra.uib.no/sebra/ SEBRA] (følg rettleiingane):
 
# Kontosøkar søker om tilgang (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Søknad).
# [https://sebra.uib.no/sebra/Register/anvisere?lang=norsk Lokal SEBRA-godkjennar] får e-post om søknaden og kan godkjenne den.
# Kontosøkar opprettar kontoen (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Opprett).
 
Søknad om tilgang til fellesområde eller intranettområde kan også gjerast etter same oppskrift eller via "Min Konto" -> Søknad.
 
 
== Lenker ==
 
[http://www.uib.no/persok/Sebra/ Detaljerte rutiner for SEBRA]
 
[https://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=255 IKT-reglementet for UiB]
 
[[Kategori:Autentiserings og katalogtjenester]]
[[Kategori:Tilgang]]

Sideversjonen fra 2. mar. 2010 kl. 21:33

Verifisert av IT-avd. Innholdet er verifisert korrekt av mgmjv ved IT-avd. 02.mars 2010.


Brukerkonto

Alle tilsette ved UiB må ha ein brukarkonto.

Brukarkonto ved UiB gir deg:


Ny brukarkonto / tilgang

Oppretting av brukarkonto for tilsette eller andre med nær tilknyting til UiB er ein tretrinnsprosess i SEBRA (følg rettleiingane):

  1. Kontosøkar søker om tilgang (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Søknad).
  2. Lokal SEBRA-godkjennar får e-post om søknaden og kan godkjenne den.
  3. Kontosøkar opprettar kontoen (Opprett konto - Ansatt / Andre -> Opprett).

Søknad om tilgang til fellesområde eller intranettområde kan også gjerast etter same oppskrift eller via "Min Konto" -> Søknad.


Lenker

Detaljerte rutiner for SEBRA

IKT-reglementet for UiB