Om IT-hjelp og Videokonferanserom: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Information
=== Videokonferanserom ===
|hdr=Under utvikling
Plassering: Museplass 1
|msg=Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 14.desember.2009 av edpjm
}}


{{Information
Utstyr: Tandberg Profile 6000 MXP
|hdr=Autoritativ informasjon!
Kan koble sammen opp til seks deltagende parter inkludert Museplass,
|msg=Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ. Siden er låst slik at bare [[Administrator|administratorer for ithjelp.uib.no]] kan endre innholdet.
og i tillegg koble til fem deltagere på telefon.
}}
Det er plass til syv personer i rommet.


For å bestille rommet og evt. brukerstøtte, vennligst registrer en sak i [https://bs.uib.no Issue-tracker] eller ring BRITA - Brukerstøtte ved IT-avdelingen på (555) 84700.
Oppgi IP-adresse eller ISDN-nummer til de deltagende parter, og opplys om kontaktperson og kontakttelefonnummer for hvert deltagersted.


== Hva er ithjelp.uib.no? ==
For konferanser utenom vanlig arbeidstid må det bestilles brukerstøtte på overtid for å låse brukerne inn i lokalet og gi evt. hjelp med utstyret. Dette forutsetter at personell er tilgjengelig. Kostnaden må dekkes av brukeravdeling etter gjeldende overtidssatser.  


Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen it-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle ved UiB kan bidra.
Interne UiB-brukere kan [https://kalender.uib.no/exchweb/bin/auth/owalogon.asp?url=https://kalender.uib.no/public/Sentraladm/Videokonferanse/?Cmd=contents&reason=0 sjekke kalenderen] for å se hvilke tider rommet er ledig.


===Teknisk informasjon om videokonferanserommet på Museplass 1===


== Hvordan bruker jeg ithjelp.uib.no? ==
For videokonferanse over internett (IP) er nummeret: 129.177.2.40


ithjelp.uib.no kan brukes som vanlige vevsider. Om du bare skal lese informasjon som andre har skrevet, er det et par ting som er nyttig å kjenne til:
For videokonferanse over ISDN er linjenumrene:
* Lenker som går ut av ithjelp.uib.no markeres med en pil bak lenken, slik: [http://www.uib.no www.uib.no].
* Lenker til [[sider som ikke finnes]] har rød tekst som standard.


Det kan også være nyttig å gjøre seg litt kjent ved å klikke litt rundt blant annet via lenkene i margen til venstre.
Gruppenummer:
+ 47 55 58 38 30


(A1) + 47 55 58 38 30


Men i tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. ithjelp.uib.no er en wiki som bruker samme systemet som blant annet [http://no.wikipedia.org wikipedia]. Der kan alle bidra. På ithjelp.uib.no må du logge inn med [[brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.
(A2) + 47 55 58 38 31




== Hvem står bak innholdet? ==
(B1) + 47 55 58 38 32


(B2) + 47 55 58 38 33


'''Historikk''' øverst på siden gir oversikt over hvem som har gjort alle endringer på hver enkelt side.


Alle med brukerkonto ved UiB kan bidra til at ithjelp.uib.no blir best mulig. Dette kan gjøres ved å oppdatere sider og opprette nye sider med informasjon om it-tjenester for UiB-brukere. Er du usikker på hva som bør endres eller hvordan, kan du også legge inn en kommentar på [[diskusjonssiden]] via lenken for dette øverst på aktuell side. Da kan noen med relevant kunnskap ta oppfordringen. Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av ansatte på IT-avdelingen eller andre.
(C1) + 47 55 58 38 34


IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].
(C2) + 47 55 58 38 35




== Hvordan kan jeg bidra? ==
Telefonnummeret til konferanserommet er  + 47 555 8 38 50


Ikke vær redd for å redigere sider – alle kan redigere, og vi oppfordrer til at du deltar (men ikke gjør hærverk)! Finn noe som kan forbedres, enten i innhold, grammatikk eller formatering, og fiks det.
=== Priser ===


Du kan ikke ødelegge ithjelp.uib.no. Alt kan fikses eller forbedres senere. Så sett i gang, rediger en side og vær med på å gjøre ithjelp.uib.no til en god kilde for informasjon om [[IKT-tjenester]] ved Universitetet i Bergen!
IP: Ingen kostnad innenfor vanlig arbeidstid.


'''Gjør din første endring nå:'''
ISDN 256 kbps: 6 ganger vanlig telefonsats.


#Gå til [[Sandkassen&action=edit|Sandkassen]].
For konferanser som krever brukerstøtte utenom vanlig arbeidstid må bruker dekke kostnaden for dette  (overtid).
#Skriv et eller annet, prøv gjerne ut noen av redigeringsknappene
#Klikk lagre siden for å lagre endringen din ...eller «forhåndsvisning» for å se hvordan de blir seende ut


Finner du en side som du mener du kan forbedre, klikk på skillearket for å '''redigere''' oppe til høyre. Finnes ikke en passende side for det du vil bidra med, kan du skrive inn ønsket sidenavn i søkefeltet og trykke enter. Du vil da få mulighet til å opprette siden. Du må logge inn med ditt brukernavn og passord ved UiB for å få lov til å opprette nye sider eller endre eksisterende sider.
[[Kategori:Telekonferanse]]
 
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
Forslag til forbedringer kan du legge inn via lenken for '''diskusjon''' på hver enkelt side. Det går også an å kontakte noen som har opprettet en annen relevant side. Hver side har egen side for diskusjon av innholdet på siden. Historien med hvem, hva og når for alle endringer er også tilgjengelig for hver side.
[[Kategori:Videokonferanse]]
 
Selve redigeringen av en side er også ganske lett. Du kan skrive tekst på vanlig måte. Men legg merke til at du trenger en helt åpen linje for ett enkelt linjeskift. For tekstformatering brukes noen spesielle koder som kan minne om [[html]] (som brukes i "vanlige" vevsider), men er enklere. Disse kodene trenger man ikke lære utenat, da knapperaden over redigeringsvinduet inneholder det man vanligvis trenger. Mer avanserte wiki-brukere kan i tillegg bruke blant annet html og [[CSS]]. Det er også lenke for [[Hjelp:Hjelp|hjelp til endring]] nederst i endringsmodus. Retter du skrivefeil, endrer teksformtering eller lignende kan du hake av for ''Mindre endring'' før du lagrer.
 
'''Ser du noe som mangler eller kunne vært forbedret? Ikke vær redd for å foreslå eller gjøre endringer. Det er lett å endre tilbake om det skulle bli feil.'''
 
 
== Kategorier ==
 
Innholdet i ithjelp.uib.no skal kunne finnes tematisk etter kategorier. En side kan tilhøre flere kategorier, men bør minimum tilhøre én. De mest aktuelle kategoriene er:
* [[:Kategori:Tjenester|tjenester]] (eventuelt underkategorier)
* [[:Kategori:Operativsystem|operativsystem]] (eventuelt underkategorier)
* [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]].
 
Det finnes også kategorier for [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], sider som er [[:Kategori:Verifiserte sider|verifisert av IT-avdelingen]] og [[:Kategori:Autoritativ Informasjon|autoritative sider]] (som er låst av IT-avdelingen).
 
 
== Låst side? ==
 
På ithjelp.uib.no vil det være [[Spesial:Beskyttede_sider|noen sider som er låst]]. Det vil si at kun [[administratorer for ithjelp.uib.no]] kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon. Det vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Endringer på slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Låste sider skal merkes med [[malen]] for [[autoritativ informasjon]], og vil da inneholde en tekstboks om dette som på denne siden.
 
'''NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.'''
 
[[Kategori:Ithjelp.uib.no]]

Sideversjonen fra 29. okt. 2010 kl. 11:00

Videokonferanserom

Plassering: Museplass 1

Utstyr: Tandberg Profile 6000 MXP Kan koble sammen opp til seks deltagende parter inkludert Museplass, og i tillegg koble til fem deltagere på telefon. Det er plass til syv personer i rommet.

For å bestille rommet og evt. brukerstøtte, vennligst registrer en sak i Issue-tracker eller ring BRITA - Brukerstøtte ved IT-avdelingen på (555) 84700. Oppgi IP-adresse eller ISDN-nummer til de deltagende parter, og opplys om kontaktperson og kontakttelefonnummer for hvert deltagersted.

For konferanser utenom vanlig arbeidstid må det bestilles brukerstøtte på overtid for å låse brukerne inn i lokalet og gi evt. hjelp med utstyret. Dette forutsetter at personell er tilgjengelig. Kostnaden må dekkes av brukeravdeling etter gjeldende overtidssatser.

Interne UiB-brukere kan sjekke kalenderen for å se hvilke tider rommet er ledig.

Teknisk informasjon om videokonferanserommet på Museplass 1

For videokonferanse over internett (IP) er nummeret: 129.177.2.40

For videokonferanse over ISDN er linjenumrene:

Gruppenummer: + 47 55 58 38 30

(A1) + 47 55 58 38 30

(A2) + 47 55 58 38 31


(B1) + 47 55 58 38 32

(B2) + 47 55 58 38 33


(C1) + 47 55 58 38 34

(C2) + 47 55 58 38 35


Telefonnummeret til konferanserommet er + 47 555 8 38 50

Priser

IP: Ingen kostnad innenfor vanlig arbeidstid.

ISDN 256 kbps: 6 ganger vanlig telefonsats.

For konferanser som krever brukerstøtte utenom vanlig arbeidstid må bruker dekke kostnaden for dette (overtid).