Ofte stilte spørsmål om e-post og Retur av brukte tonerkassetter: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Ny side: {{Trenger gjennomgang}} '''Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem''' Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Se...)
 
 
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
{{Under utvikling}}
'''Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem'''
{{kort side}}
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
{{BRA}}
== HP (Hewlett-Packard)-skrivarar ==


'''Problem: Jeg får ikke lagre mer epost. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
HP har gratis returordning for nytta tonerkassettar. Dette gjeld tomme tonerkassettar som er levert av HP og som vert teken i retur til resirkulering.
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Bruker bør selv slette gammel post som tar mye plass.
Outlook-brukere (på Exchange): Sjekk denne linken.


'''Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
It-avdelinga har bestilt inn ein del store, gratis returkartongar for resirkulering av tomme tonerkassettar (storleik 60 x 60 x 80 cm). Brukar kan ved å hendvenda seg til [[BRITA]] (via internett eller telefon 555 84700) tilsendt returkartongar.
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.


'''Problem: E-post leseren min virker ikke/henger.'''
Ved full kartong bestillar brukar gratis henting på dør. Ein gjer bestillinga via HPs nettside. På same nettside kan brukar òg skriva ut etikettar for retur av enkle tonerkassettar, dersom eininga har eit lavt volum på forbruk.
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


'''Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
It-avdelinga tek '''ikkje''' i mot eller samlar inn brukte tonerkassettar.
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


'''Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


'''Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.)'''
Gå til:  
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


'''Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
*[https://bs.uib.no BRITA på web]
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
*[https://h20010.www2.hp.com/ereturns/ordermaterials.do?__country=NO&__lang=no&segment=em&focus=LJ HPs nettside for resirkulering]
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


'''Problem: Jeg har ikke fått Outlook.'''
== Ricoh  ==
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.


'''Problem: Webmail virker ikke.'''
Tomme tonerkassettar frå Ricoh-maskinar kan sendast i retur med service personell ved besøk.
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.


'''Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
[[Kategori:Utskriftstjenester]]
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.
 
'''Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
 
'''Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. 
 
'''Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
 
'''Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse'''
Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.
 
'''Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
 
'''Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
 
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/
Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 4. mar. 2010 kl. 08:34

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 4.03.2010 av Sbi041 . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Informasjon.gif Kort side! Denne siden er svært kort, men du kan hjelpe til med å utvide den.

HP (Hewlett-Packard)-skrivarar

HP har gratis returordning for nytta tonerkassettar. Dette gjeld tomme tonerkassettar som er levert av HP og som vert teken i retur til resirkulering.

It-avdelinga har bestilt inn ein del store, gratis returkartongar for resirkulering av tomme tonerkassettar (storleik 60 x 60 x 80 cm). Brukar kan ved å hendvenda seg til BRITA (via internett eller telefon 555 84700) få tilsendt returkartongar.

Ved full kartong bestillar brukar gratis henting på dør. Ein gjer bestillinga via HPs nettside. På same nettside kan brukar òg skriva ut etikettar for retur av enkle tonerkassettar, dersom eininga har eit lavt volum på forbruk.

It-avdelinga tek ikkje i mot eller samlar inn brukte tonerkassettar.


Gå til:

Ricoh

Tomme tonerkassettar frå Ricoh-maskinar kan sendast i retur med service personell ved besøk.