Thunderbird og Ofte stilte spørsmål om e-post: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
{{Trenger gjennomgang}}
'''Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem'''
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.


Mozilla Thunderbird er en gratis e-post- og nyhetsklient som er utviklet av Mozilla Foundation etter samme modell som Mozilla Firefox. Programmet er en del av standardpakken av programvare som installeres alle PCer (Linux og Windows) som driftes av IT-avdelingen. På driftede maskiner er Thunderbird ferdig konfigurert.  
'''Problem: Jeg får ikke lagre mer epost. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Bruker bør selv slette gammel post som tar mye plass.
Outlook-brukere (Exchange): Sjekk denne linken.


'''Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.


== Vanlige problemer ==
'''Problem: E-post leseren min virker ikke/henger.'''
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


'''Profilen er låst'''
'''Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
'''Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


'''Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.)'''
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


== Konfigurere studentmail ==
'''Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, trenger du ikke å lese dette.  
'''Problem: Jeg har ikke fått Outlook.'''
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.


Start med å velge Edit -> Account Settings
'''Problem: Webmail virker ikke.'''
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.


[[Image:400x320_thunderbirdStart.jpg‎]]
'''Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  


Velg så "Add Account"
'''Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


'''Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. 


"Email Account"
'''Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
img src=show_image.php?name=email.png }
Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
Trykk Neste


Fyll inn ditt navn i navnefeltet og din e-postadresse i e-postfeltet ( fornavn.etternavn@student.uib.no )
'''Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse'''
Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.


[[Image:400x357_mail.jpg‎]]
'''Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  


Trykk neste
'''Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen


Nå velger du "Imap"
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Incoming server skal være "imap.student.uib.no"
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/
Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise


[[Image:400x370_imap.jpg‎]]


Trykk neste
'''Profilen er låst (Linux)'''
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
Incoming username skal være i formatet brukernavn@student, for eksempel: abc001@student
 
[[Image:400x381_username.jpg‎]]
 
Trykk neste
 
Account name kan du sette til hva du vil
 
[[Image:400x372_name.jpg‎]]
 
Trykk Neste
 
Sjekk at all informasjonen er korrekt
 
[[Image:400x369_confirm_2.jpg]]
 
Trykk Finish


[[Kategori:Fra Studentwiki]]
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Kontorstøtteprogramvare]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:Linuxprogramvare]]
[[Kategori:Macprogramvare]]

Sideversjonen fra 17. feb. 2010 kl. 13:03


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.

Problem: Jeg får ikke lagre mer epost. Feilmelding DiscQuota exceeded. Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Bruker bør selv slette gammel post som tar mye plass. Outlook-brukere (på Exchange): Sjekk denne linken.

Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook? Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.

Problem: E-post leseren min virker ikke/henger. Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:) (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)

Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet. Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.

Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.

Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.) Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.

Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren. Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc. Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.

Problem: Jeg har ikke fått Outlook. Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.

Problem: Webmail virker ikke. Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.

Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst. Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.

Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.

Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min. Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen.

Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min? Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.

Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.

Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte. Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.

Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf. Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen

Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook. Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/ Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise


Profilen er låst (Linux) Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"