Innkjøpsveiledning og Outlook: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
== Outlook e-post og kalender ==


=== Generellt om innkjøp av data- og teleutstyr ===
Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.


*[[:Category:Innkjøp|Alle sider om IT-innkjøp]]
Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis [http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061832721033.aspx kurs] på nettet.
*[https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabID=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path=146259&loc_code_path=2210&menu_type=11 IT-avdelingens innkjøpsveiledning på intranett (krever pålogging)]'''INNKJØPSVEILEDNINGEN SKAL FØLGES !!'''


Det er  viktig  at du følger innkjøpsveiledningen når du skal kjøpe data- og teleutstyr.
Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:
Innkjøpsveiledningen viser til datamaskiner, skrivere og annet datautstyr som er testet og  kvalitetssikret av oss. For å sikre stabil drift og effektiv brukerstøtte er IT-avdelingen avhengige av at datautstyret er standardisert og at det samspiller med våre systemer (se også  [[serviceerklæring fra IT-avdelingen]]. Det er derfor viktig at innkjøpsanbefalingene følges.




Universitetet i Bergen har bindende rammeavtaler for alt kjøp av datautstyr. Det er '''ikke''' anledning til å gå utenom disse avtalene og kjøp fra andre leverandører.
===E-post===
*[http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=297 retningslinjer for innkjøp av varer og tjenester i Regelsamlingen]
*[http://innkjop.uib.no Innkjøpsguiden].


Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.


=== Innkjøp av mobiltelefoner ===
Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se [[Flytting av adressebøker fra Thunderbird til Outlook]].
* [[Mobiltelefonmodeller]]
* [[Abonnement for mobiltelefoni|Abonnement]]
* [[Bestilling av mobiltelefon|Bestilling]]


Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se [[Fraværsmelde e-post]].


=== Innkjøp av skrivere ===
Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.




===Kalender===


Dersom du har spørsmål om innkjøp av data- og teleutstyr kan du registrere det til IT-avdelingen på https://bs.uib.no eller via BRITA på telefon (555) 84700.
Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.


[[Kategori:Innkjøp|Alle artikler om innkjøp]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Innkjøp]]

Sideversjonen fra 17. feb. 2010 kl. 12:49

Outlook e-post og kalender

Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.

Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis kurs på nettet.

Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:


E-post

Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, Webmail eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.

Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se Flytting av adressebøker fra Thunderbird til Outlook.

Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se Fraværsmelde e-post.

Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.


Kalender

Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.